Gå till innehåll

Ocean akvariums ALU fosfat reducering


POPOV

Rekommenderade inlägg

Har några frågor angående Ocean akvariums ALU fosfat reducering.

Ska pulvret sköljas av innan det brukas i karet, såg att det släppte en vit dimma från sig i vattnet när jag tryckte på strumpan? Kanske undvika röra strumpan när den väl är under vatten?

När pulvret doseras står det att man ska bruka x gram per 100 liter vatten, talar man då om den totala vatten volymen av systemet inklusive sump eller bara volymen av huvud karet?

Vad är fördelen med att köra ALU fosfat reducering samtidigt som järn fosfat reducering? Har för mig att ALU reducering är det som är mest aggressivt och bör därmed fungera bäst om man byter det ofta?

Kanske mest en fråga till Stig men lika bra att ta den här så man kan dela med sig av svaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte så stor skillnad mellan olika fabrikat av fosfatreducering som det är mellan järnbaserad och aluminiumbaserad.

Jag brukar skölja hela strumpan i en liten hink saltvatten (2 Liter) innan jag sätter den i sumpen för att få undan den vita fällningen från aluminiumbaserad och den bruna från järnbaserad.

Det är inte så viktigt vilken vattenvolym man räknar på. Det som är viktigt är att man inte tar flera gånger mer fosfatreducering för att snabbt få ned ett högt fosfatvärde.

Det verkar som om koraller har svårt att anpassa sig till snabbt sjunkande fosfatvärde.

Därför är det noga att inte överdosera innan man fått ned fosfatvärdet. Har man fått ned fosfatvärdet till noll med Saliferttest och korallerna ljusnat och inte ändrar färg längre går det bra att använda en högre dos om man inte vill byta i strumpan så ofta.

Aluminiumbaserad fosfatreducering är mer effektiv och för avsevärt mycket större risker med sig.

Enligt min egen erfarenhet blev det Cyano kvar på sanden och en del fraggstenar när jag körde med järnbaserad och en del dinoflagellater kvar när jag bytte till alubaserad. Men kombinationen motverkar båda typerna. Efter att jag tipsat om detta har flera andra gjort samma erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det utmärkta svaret!

Annan fråga.

Hur ligger det egentligen till med att röra om i strumpan mellan åt för att få en bättre upptagning av fosfat, gör det någon nytta?

Tänker mig nämligen att det pulver som ligger längst ut mättas snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det gör någon större skillnad. Det är ju inte tätt i strumpan och vattnet rör litet på sig.

För järnbaserad fosfatremover i industriell användning har jag sett en siffra på max flödeshastighet man inte bör överskrida.

Jag tror mer att det är risk att man får ut fällning i karet eller att fosfatvärdet sjunker för fort om man pillar för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara inflika att det är omstritt vad som är skademekanismen bakom korallernas negativa reaktion på fosfatremovers.

Utöver det som Stig nämnt - att korallerna kanske tar skada av för snabbt sjunkande fosfatvärden - finns en hel del mycket kunnigt folk som hävdar att det inte alls är den sjunkande fosfaten som är boven i dramat, utan att det är själva ämnet i fosfatremovers i sig, dvs. järn- respektive aluminiumoxiden, som retar korallerna.

Bara en parentes i diskussionen alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför jag skrev: "Det verkar som om"

Om man flyttar en korall från ett kar med hög fosfathalt är det bara att vänja in den som vanligt i bättre vatten men att sänka fosfathalten lika snabbt i ett kar är inte lika lyckat.

Jag tror mera att det är något essentiellt spårämne som binds i removern och sedan frigörs av någon anledning.

Vi lär nog få reda på anledningen så småningom och innan dess kan man ju vara försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...