Gå till innehåll

Mina putsarräkor får inte putsa


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Ett lite udda "problem" kanske. Jag har köpt räkor i omgångar till mitt 180L: först en pepparmintsräka, sen en eldräka. När jag hade dessa två så såg jag vid ett tillfälle atten av mina Clarkii-clowner ställde sig med öppen mun och uppspärrade gälar framför eldräkan som för att bli rengjord. Räkan fattade noll och drog sig undan. Senare skaffade jag ytterligare tre pepparmintsräkor, och till sist ett par putsarräkor. Putsarräkorna verkar visa intresse av att putsa mina fiskar, men fiskarna verkar föredra parasiter och skit framför räkorna (för jag antar att de inte är HELT rena). Räkorna har isrället fått nöja sig med att städa av korallerna och all levande sten. Sen verkar de löjligt förtjusta i "formula one pellets". Så har det varit fram till i förrgår då min nyinförskaffade Salarias låg stilla nog för att en av räkorna skulle kunna komma åt. Tyvärr hann den inte avsluta jobbet innan min testosteronstinna frökenfisk tyckte att det var dags att hävda revir igen.

Förutom de redan nämnda fiskarna har jag ett ocellaris-par och en gul gylta.

Kan man göra något för att få räkorna till att börja putsa mer? En tanke är att det kanske är ett lite litet kar och damsellen ställer till för mycket oroligheter för att de sk kunna få jobba i fred. Nu är inte damsellen vidare aggressiv mot de övriga fiskarna, men verkar vilja jävlas med alla nån gång då och då IAF.

Bör man se detta som ett problem eller bara vänta och hoppas på att de naturliga instinkterna löser biffen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vänta och se. hade själv eldräkor förut som bara putsade kirurgerna, clownerna brydde sig inte och inte fjärilsfisken heller. sen om du har alla de räkorna tillsammans nu i ett 180liters så kan det ju vara så att räkorna inte vågar göra det. har läst någonstans att eldräkor och putsarräkor inte går så bra ihop ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på om "små" fiskar låter sig putsas av putsarräkor. Jag har haft en putsarräka i 1,5 år och de fiskar jag har (clowner, kardinaler och andra fiskar under 10cm) litar inte riktigt på putsarräkan verkar det som.

Stor mening det var att skaffa dem.i så fall... Nåja, jag får ge det en tid så kanske det se annorlunda ut sen.

Eldräkan och putsarräkorna går bra ihop. Däremot pepparmintsräkorna verkar lite mer tillbakadragna på sistone, och jag har sett att de verkar lite rädda för de andra räkorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Speciellt mina kirurger vill gärna ha en "översyn" ibland, men putsarräkorna är inte alltid på hugget. Dock putsar de faktiskt en del.

Däremot dyker de upp på två röda då jag matar mina fiskar och Euphyllia/Caulostrea med lite fryst mysis. Annars är de välfigt nattaktiva och visar sig dåligt på dagen då fiskarna vill ha service..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...