Gå till innehåll

Glasrosor som tar över macroalg, vad göra?


milk

Rekommenderade inlägg

Har en rätt stor koloni med röda macroalger som är väldigt fin. problemet är bara att glasrosor har nästan tagit över hela och vet inte riktigt hur jag ska få bort dem.

kolonin är nu lös så det går att ta ut akvariet.

har fösökt med att bada den i en liten dunk med vatten och en del joesjuice men tror det blev för upplöst för att den skulle ha någon verkan.

någon som har något tips på hur man kan göra för att få bort dem

och inte skada algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du skulle prova pepparmintsräkor endå, tipset jag har fått att pepparmint skulle börja äta glasrosor är tre dagars svält, med andra ord får man inte mata karet i tre dagar och då börjar de leta mat från stenarna bland annat glasrosor. Efter att ha fått smaken av dem, fortsätter räkor att äta de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du skulle prova pepparmintsräkor endå, tipset jag har fått att pepparmint skulle börja äta glasrosor är tre dagars svält, med andra ord får man inte mata karet i tre dagar och då börjar de leta mat från stenarna bland annat glasrosor. Efter att ha fått smaken av dem, fortsätter räkor att äta de.

Detta var ett kanonbra tips som jag aldrig hört innan! Har du själv testat? Funkade det? I så fall kanske det vore bra att få med i texten om denna räka i artregistret. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på att skaffa en pepparmintsräka i vilket fall som, men blir vid senare tillfälle. skulle vara svårt för mig att "svälta" akvariet under tre dagar då jag har sjöhästar.

jag gjorde så att jag tog hett sötvatten och lade ner algerna där, efter någon minut tog jag upp den och alla glasrosor var döda :-) så det fungerar också. ha inte algen nere i sötvattnet för länge bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...