Gå till innehåll

Konvertera sötvatten till salt


Cowgolem

Rekommenderade inlägg

Hejhej =)

Jag har nu hållit på med sötvatten i flera år, både ciklider och sällskap och börjar nu tröttna på det. Vill ha lite mer spänning ;) Dock så vet jag inte så mycket om saltvattemn och det känns som att hur mycket jag än läser så blir jag inte klokare för det.. Har inte riktigt förstått det här med skummare osv.

Akvariet är på 112 L och detta är den pumpen som jag har i akvarit nu. Undrar om jag kan forsätta använda den även i salt? Tänkte även lägga till en http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234.

dsc074401.th.jpg

Sen är det ljuset oxå ;P Jag har ett plastlock med inbyggd ljusramp på akvariet med två lysrör. Kan jag fortsätta använda det eller måste jag skaffa ny ramp så att akvariet inte blir täckt? Tänkte på det med avdunstningen osv. Kan man i så fall börja med två lysrör eller bör man ha 4 redan från början?

Jag hade inte tänkt att ha sump till för jag har inte plats till det. Och kommer rikta upp en av pumparna mot ytan för att slippa ytavrinningen.

Skulle gärna vilja ha en lite lättare förklaring på det här med osmos med :P Är det ett måste? Kan man skippa? Hur funkar det?

Skummare är det något man måste ha?

Är nog dom frågorna jag har till att börja med men kommer säkert fler :skrattar:

dsc074401.jpgdsc074401.jpg9edsc074401j

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, alltid kul med fler som inser att saltvatten är en ganska naturlig utveckling av sötvatten.

Jag skall försöka besvara några av dina frågor

Det är alltid svårt att bedöma hur mycket ljus ett kar behöver. En vanlig tumregel är att utgå från är ca en watt per liter, dvs har du ett akvarium på 100 liter bör du ha runt 100 W. Sedan beror det mycket på vilken typ av akvarium du vill ha. Är det nästan bara fiskar och enklare koraller behövs det inte så mycket ljus. Skall du ha mer avancerade koraller kan det vara klokt att uppgradera ljuset.

Man måste absolut inte ha ett täckt akvarium. Du kommer behöva fylla på med nytt (söt)vatten för att kompensera avdunstningen oavsett om du har en heltäckande ramp eller inte.

Många av de tekniska tillbehör som finns till saltvatten är lite "overkill" och inget måste. Om något däremot går fel i akvariet, såsom att fiskarna inte verkar må bra, kraftig algblomming etc. kan dessa tillbehör hjälpa till då man kan utesluta vissa orsaker.

Osmos fungerar så att ditt kranvatten under högt tryck pressas genom osmosanläggningen och därigenom renas. Detta tjänar i sin tur på att få ett renare vatten utan vissa oönskade tillsatser som kan finnas i vattnet. Många kör utan osmos vilket för dem fungerar utmärkt. Jag skulle dock rekommendera en osmosanläggning, helst med silikatfilter. Kostnaden för detta är förhållandevis liten och kan verkligen underlätta.

Vissa väljer att köra skummarlöst, så visst går det att göra. Jag skulle dock inte rekommendera det. Att inte ha en skummare innebär att du måste vara noga med dina vattenbyten och ha en ganska god förståelse för saltvatten.

Av alla tillbehör som finns skulle jag framförallt rekomendera att ha;

Skummare

Osmos

Refraktometer (inte den billigaste vipparmen man kan hitta)

Läs gärna igenom följande artiklar flera gånger. De tar upp flera viktiga aspekter kring saltvattenshobbyn och kan verkligen underlätta.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det om jag har en skummare (isf vilken), den fluvalpumpen och denna: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234.? Kommer inte vilja ha alltför många fiskar utan mer koraller osv. Tänkte att jag kunde börja med ljusrampen jag har nu och uppgradera till 4 rör lite senare. :ler:

Måste man göra något spec med vattnet innan man häller i det om man inte har osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo.

Välkommen till SVG.

Ett av dom bästa sätten att lära sig är åka och titta hos någon i närheten som har ett kar igång.

En bok eller två är att föredra med. Visserligen är många av dom lite gammalmodiga, men kolla på bibblan, Saltvattensakvariet av Daniel Knop är fortfarande relativt aktuell.

Gå in på följande länk och gör en avancerad sökning på din stad och se om du kan kontakta någon som har ett igång.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/memberlist.php?do=search

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...