Gå till innehåll

Hjälp! Mina fiskar dör!


Rekommenderade inlägg

Senaste veckan har mina fiskar dött en efter en.

Det började med en kirurg som fick tokmycke prick på bara ett par timmar på kvällen. På morgen efter va den död.

En dag efter dog en clown.

Två dagar efter det är min sand goby spårlöst försvunnen, och alla hans små hål är borta.

Jag har kvar en fisk, en picassotrycksre.

Alla fiskarna har försökt att klia sej mot sanden, rutorna och stenen som om dom har någon parasit eller liknande? Även tryckaren som än så länge lever.

Alla djur har ätit bra.

Koraller och lägre djur mår prima .

Alla värden är stabila och bra.

Gör 10% vattenbyte i veckan.

Har haft fiskarna i ca två månader och alla har mått bra.

Någon som vet vad det kan vara eller vaskat ska göra?

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej - här är en metod som jag har lyckats bra med innan.

Ta en hink på minst 10 liter (20 liter är bäst). Blanda till hälften nytt vatten och hälften från akvariet. Lägg i en cirkulationspump på 200 - 1000 liter. Lägg i tryckaren där. Lägg på ett lock så det blir mörkt. Gör en ny liknande hink med hälften gammalt, hälften nytt - bland väl och låt stå. Efter en dag lyfter du över fisken i den nya hinken - gör rent pumpen i sötvatten ordentligt eller allra bäst använd en andra pump. Ta den gamla hinken och blanda ihop ett nytt vatten för nästa dag och upprepa metoden i minst en vecka. För att förstärka så kan du doppa fisken i sötvatten ca 30 sekunder inför varje omflyttning. Låt fisken stå i avskildhet - spring inte och kolla hela tiden.

Ditt akvarium låter du stå fiskfritt under tiden. helst skall det vara så i tre veckor men det kan gå fortare.

Var inte rädd att använda kranvatten till vattenblandningarna - i detta fall är det till och med bra om det skulle finnas lite koppar i vattnet :)

Lycka till

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar på din beskrivning som det är någon typ av saltvattensprick. De flesta av de aktuella organismerna har en livscykel som innebär upp mot 7 dar på fisken - släpper från fisken och cystas samt delar sig i sanden/substratet. Efter en tid som kan vara upp mot 14 dagar så svärmar ett hundratal nya parasiter upp från en cysta och återinfekterar fisken. Metoden jag beskrev får parasiterna att trilla ner i hinken och sedan inte ges möjlighet till återinfektering så fisken blir parasitfri. Men som sagt var - parasiten kan vara cystad i ditt akvarie och då är tre till fyra veckors fisklöshet att rekommendera. det kan gå bra att släppa ner tryckaren tidigare men det måste ske under övervakning och så fort som det ses en ny infektion så måste behandlingen återupptas. och under alla omständigheter - inga nya fiskar på en månad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

icke sa nicke - jag glömde det. Om du får allvarliga samvetskval så mata lite var tredje dag men gör det 1-2 timmar före du byter hink och se till att du riktar pumpen mot ytan under den tiden.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
icke sa nicke - jag glömde det. Om du får allvarliga samvetskval så mata lite var tredje dag men gör det 1-2 timmar före du byter hink och se till att du riktar pumpen mot ytan under den tiden.

MVH Lasse

Är nyfiken på varför man inte ska försöka undvika matning , är det bara för att vattenkvaliten inte ska försämras ?

Tänkte på att fisken ska ha energi och orka igenom hela perioden.. blir ju som att hamna i isoleringscell utan mat, man kanske måste bota den mot depression senare :)

nämen tänkte hur blir det med känsligare fisk med mindre hull alternativt de som har högre omsättning osv eller man kanske bör använda sig utav en annorlunda metod för det ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...