Gå till innehåll

Tipps, tysta överrinning


Genne

Rekommenderade inlägg

Jag har en överbräddning med ett 32 mm pvc rör där det är sågat spår i röret. Jag vill ha ett högt flöde 12 m3/timmen genom mitt system för att utnyttja flödet i karet.

Problemet blev att jag fick ett högt porlande ljud i systemet, funderade på hur jag skulle lösa detta.

Gick och köpte mig ett par ping pong bollar, lade en av dom på toppen av röret, det blev tyst.

Om jag stryper flödet till sumpen och får för mycket vatten i karet lyfter bollen.

Om jag var otydlig, bara fråga.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ungefär samma problem som dig när jag startade mitt, det svalde alldeles för mycket luft och vatten samtidigt. den enda lösningen jag fann var att köpa en kulventil att sätta i rördelen som går till sumpen, men att inte skruva åt den något. när röret bara går rakt ner till sumpen blir insuget alldeles för starkt, därför gjorde kulventilen så att flödet inte blev lika kraftig i nersuget. ev. kan man nog bygga till något så de nedersta/yttersta delarna i nedrinningen i pvc går åt det mindre hållet, så man avbelastar trycket. mitt akvarium är näst intill näpptyst med ett lågt ljud av porlande vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gene - får du verkligen igenom på ren hävert 12 kubikmeter i timmen på ett 32 rör. Jag har svårt att få igenom det i ett 50 rör på ett av alla projekt jag sysslat med.

MVH Lasse

32 mm är en sanning med modefikation bara den översta delen är 32mm sedan ökar röret till 50mm där efter 60mm, bara översta 20 cm är 32 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart tips..

Funderar på om du tar en tratt (Sönder sågad med slitsar) så att bollen inte riskerar att hamna vid sidan så tror jag du får ännu bättre funktion. Om jag förstår ditt tanke rätt.

//Daniel

Har kört med bollen ett par dagar nu och den ligger kvar, men skulle jag få problem så skall jag fundera på det där med tratt, skulle nog funka med att gå upp i storlek på pvc-röret och borra en massa stora hål i den delen.

Har en fördel då jag har fri tillgång på pvc och kan testa och prova hur jag vill har snart bytt och byggt om alla rör i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...