Cotech Postat 7 januari 2011 Författare Postat 7 januari 2011 Tack för hjälpen! Det blir att sikta in sig på 100 kg då Citera
Cotech Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 En uppdatering. Karet puttrar på. Nu med lite mer sten och sand. Blev avrådd från så många så jag hoppade över dsb och kör på ca 2 cm istället. Har fått i några koraller, knappar och skivanemoner också. Känns bra att få lite liv i akvariet. Har upptäckt några glasrosor så ska köpa mig en pepparmintsräka inom kort och hoppas den löser mitt problem.Annars rullar allt på. Värdena ser rätt okej ut. Skulle kunna höja Mg och Ca lite dock.//Fredrik Citera
knabbuziak Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 Fint! Kör du med nån Balling eller liknande för att bibehälla Ca och Mg-värdena? Citera
Cotech Postat 7 februari 2011 Författare Postat 7 februari 2011 Fint! Kör du med nån Balling eller liknande för att bibehälla Ca och Mg-värdena?Tack! Kör enbart vattenbyten än så länge. Min plan är att snart börja kika lite efter en kalkreaktor istället för bailing.Mg ligger på 1230 för närvarande och Ca 380. Det är ju ingen katastrof, men måste ta tag i det snart då jag ska börja introducera sps:er och andra koraller i akvariet.//Fredrik Citera
Cotech Postat 12 februari 2011 Författare Postat 12 februari 2011 Gjorde ett besök på korallfisken i Linköping idag! Fanns massa trevliga saker man ville ta med sig hem Tur man inte är där dagen efter löning Kom hem med 5 nya koraller och ett gäng firrar. Känner mig riktigt nöjd! Citera
petnym Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Gjorde ett besök på korallfisken i Linköping idag! Fanns massa trevliga saker man ville ta med sig hem Tur man inte är där dagen efter löning Kom hem med 5 nya koraller och ett gäng firrar. Känner mig riktigt nöjd! Vad blev det för nya fiskar då? Citera
Cotech Postat 12 februari 2011 Författare Postat 12 februari 2011 Vad blev det för nya fiskar då?Fick med mig: 1 st Mandarin http://se.reeflex.net/tiere/242_Pterosynchiropus_splendidus.htm1 st Pincett http://se.reeflex.net/tiere/91_Chelmon_rostratus.htm1 st Vimpelfisk http://se.reeflex.net/tiere/1188_Heniochus_diphreutes.htm10 st Chromisar http://se.reeflex.net/tiere/112_Chromis_viridis.htmMåste börja lite försiktigt! Citera
Laggeman Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Ang. vimpel, du är säker på att det inte var en Heniochus acuminatus? Citera
Cotech Postat 12 februari 2011 Författare Postat 12 februari 2011 Ang. vimpel, du är säker på att det inte var en Heniochus acuminatus?Jo, det e som du säger ser jag nu. Dom är väldigt lika varandra Citera
Laggeman Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Väldigt lika, den ena sorten ska tydligen det svarta och vita längst ner på analfenan delas rakt av precis i hörnet.Svårt att beskriva, men om du kikar på följande bilder så ser du skillnaden, längst ner till vänster på den första bilden så skär det vita och svarta precis i hörnet, det gör det tydligen inte på acuminatusen.Om din vimpel börjar tygga på dina koraller så kan det med största säkerhet vara en H. acuminatus. Citera
Edward Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 En liten erfarenhet jag har haft 2 st H. Acuminatus i min burk i sådär ett halvårs tid, Dom noppade på lite koraller i en början men lugnade ner sig efter ett tag, har aldrig sett några skador på mina spser eller spser. Citera
Cotech Postat 13 februari 2011 Författare Postat 13 februari 2011 En liten erfarenhet jag har haft 2 st H. Acuminatus i min burk i sådär ett halvårs tid, Dom noppade på lite koraller i en början men lugnade ner sig efter ett tag, har aldrig sett några skador på mina spser eller spser.Tack för de lugnande orden Än så länge har den inte vart på några koraller men det kan ju ändras. Det är en fin fisk iaf! Citera
Edward Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Absolut hade kunnat tänka mig nån mer kanske, trevligt att se att dom nästan jämt simmar brevid varandra. Citera
Cotech Postat 14 februari 2011 Författare Postat 14 februari 2011 Såja. Då va nya lampor till mh:na beställda. Trodde att jag skulle nöja mig med 10k på de jag hade men icke. Vattnet ser lite "dassigt" ut :/ De nya blir på 14k istället Citera
Cotech Postat 18 februari 2011 Författare Postat 18 februari 2011 Hmm...har ett stort chromis problem...Dom försvinner Köpte 10 i lördags och nu har jag bara 4 st kvar Såg att ena bakfenan var halvt borta på en av chromisarna. Har en http://se.reeflex.net/tiere/838_Stenopus_hispidus.htm Kan den va boven?//Fredrik Citera
Edward Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Jag har en likadan i min burk, och den har aldrig rört någonting. Men chromisar kan ju vara rätt aggressiva mot varandra. Citera
Cotech Postat 18 februari 2011 Författare Postat 18 februari 2011 Okej. Får hålla lite utkik och se om nån av chromisarna är extra aggressiv. Synd på stimmet, men kanske kan rädda de övriga Citera
Cotech Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Nu har min chelmon kastat in handduken. Såg han va och noppa i knappkolonin och det kanske inte va så bra. Såg inget annat som tydde på att den var sjuk. Synd på en så fin fisk och utomordentlig glasrosätare. //Fredrik Citera
Grubbelmuz Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Kan man inte få se en helbild på karet nu ? Citera
Cotech Postat 24 februari 2011 Författare Postat 24 februari 2011 Kan man inte få se en helbild på karet nu ?Ska försöka fixa fram lite bilder nästa vecka. Det hänger på om min bror får lite tid över då det är han som är kameraman //Fredrik Citera
Cotech Postat 3 mars 2011 Författare Postat 3 mars 2011 Nu börjar det hända lite grejer med karet. Gjorde ett besök hos Andreas N igår och fick med mig ett gäng fraggar. Blev riktigt bra! Tack så mycket för både fraggar och kaffet! Lägger upp lite bilder på de nya tillskotten + annat smått och gott. //Fredrik Citera
Andreas N Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Blev ju riktigt fint det där Lycka till med tillskottena! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.