jacob.forssman Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Hej, Jag har precis fått min multicontroller från tunze fixad och skulle i helgen koppla in en cirkulationspump till den från tunze, den ser ut som 6065 ska kolla exakt modell när jag kommer hem. När pumpen kopplades in visade det sig att den låter utav hvt. Vid närmare besiktning verkar det som om propellern går emot det skyddande gallret som omsluter propellern. Finns det någon som har stött på och lyckats åtgärda det här problemet? Jag har varit noga med att sätta på gallret rätt men trots det tar den emot propellern. Alla tips tas gärna emot!Mvh, Jacob Citera
_Manne_ Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 En chansning , det var inte så att det var luft i motorhuset där rotorn är itryckt ? Har själv haft någon som brummat pga luft, bara rikta den rakt upp om så är fallet.Mvh manne Citera
jacob.forssman Postat 6 december 2010 Författare Postat 6 december 2010 Tack för svaret! Jo, det är inte omöjligt att det är på det sättet eftersom jag bara har lyft ned pumpen i karet när jag har testat. Dock känner jag med fingret att propellern ligger mot skyddsgallret när pumpen är avstängd. Känns som om proppelern är lite skev typ och inte är centrerad i utrymmet inne i skyddsgallret. Citera
greger Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 låter som om motorhuset inte är centrerad i "bollen" - reklamation, typ! Citera
jacob.forssman Postat 6 december 2010 Författare Postat 6 december 2010 Problemet är att pumpen inte är ny så reklamation är inte aktuellt. Går det att "fixa" på något sätt. Jag har uppmärksammat att stiftet som man trär propellerdelen på var lite snett. Jag böjde lite på det så det blev rakt men till min förvåning blev inte propellern mer centrerad. mvh, Jacob Citera
greger Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Du har nog redan hittat problemet, antagligen har prop.axeln lossnat ifrån sin infästning.Svårt att göra något åt, men det går att köpa motorblock som reservdel Citera
jacob.forssman Postat 8 december 2010 Författare Postat 8 december 2010 Takc för svaretok, ska kolla upp det. Låter dyrt, men kanske billigare än att köpa en ny pump. Citera
jacob.forssman Postat 21 december 2010 Författare Postat 21 december 2010 Problemen fortsätter. När jag nu i helgen äntligen fick tid att kopplan in multicontrollern så verkar det som att någonting är fel i den andra cirkulationspumpen också. Den fungerar och låter inte men den verkar inte kommunicera med multicontrollern. Multicontrollern få ju sin strömförsörjning via pumpen men när cirkulationspumpen kopplas in till multicontrollern så verkar den inte få ström. Ingen av dioderna/lamporna tänds och cirkulationsumpen svara inte när jag ändrar hastighet osv på multicontrollern. Summa summarum: Jag har en pump som låter satan när jag använder den men som kommunicerar med multicontrollern och en pump som inte låter men som verkar ha något fel på överföringen till multicontrollern. Jag blir så matt så jag knappt orkar tänka på eländet. Är det någon som har något tips? snälla!!!Mvh, Jacob Citera
jacob.forssman Postat 24 december 2010 Författare Postat 24 december 2010 Bump! Ingen som har några ideer? Någon borde ju rimligen ha råkat ut för samma problem. Kom igen, skriv en rad, snälla! Känner mig ganska uppgiven, har aldrig fått elendet att fungera. Är det bara att köpa nya pumpar, ska jag försöka löda på motorn som fungerar på sladden som verkar fungera? Har någon erfarenhet av detta? Eller sitter datordelen som kommunicerar med multicontrollern i skälva motorhuset? Mvh, Jacob Citera
johan_f Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 Det är möjligtvis så att det inte är en äkta tunze, de tunze jag har pillat på har alltid haft bra passform på höljet och hållt hög kvallité. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.