Gå till innehåll

Tyst och bra skummare till 180liter


Mandis

Rekommenderade inlägg

Hej, letar efter en bra skummare till 180 liter kar som står i sovrummet, vill därför att den ska vara så tyst som möjligt. Vill nog helst ha en invändig men om ni har tips på någon grym som man hänger på utsidan så kan ni gärna komma med förslag.

Sen undrar jag väl om jag egentligen behöver en skummare eller om man klarar sig utan bara man sköter vattenvärderna och så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, letar efter en bra skummare till 180 liter kar som står i sovrummet, vill därför att den ska vara så tyst som möjligt. Vill nog helst ha en invändig men om ni har tips på någon grym som man hänger på utsidan så kan ni gärna komma med förslag.

Jag ställde samma fråga för något år sedan och det slutade med en Grotech HEA080 som många betraktade som ganska tyst. Jag tycker att produkten inte är speciellt ljudlig för att vara en skummare men inte skulle jag vilja ha den i sovrummet. Dessutom krävdes en del modifieringar i form av en silikonslangstump mellan skummare och pump för att vibrationerna från pumpen inte skulle föras över.

Om du vill ha en skummare i sovrummet så föreslår jag antingen att köra den på timer (avslagen när du är i sovrummet) eller att testa med en skummare som drivs av luft via en lindträutströmmare. Den typen av skummare är sovrumsvänliga men kräver lite underhåll (byte av utströmmarstenen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft mce300, den är bra men låter en del, dessutom är den lite klumpig och har en konstig retur in i karet

nyligen köpte jag en bubble magus NAC QQ som jag är grymt nöjd med, bästa och tystaste jag haft hittills.

Jag hade nog valt en Tunze 9002 (som jag också haft, mycket bra skummare)

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1374

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...