Gå till innehåll

Spindelnät?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag har en grön Acropora Florida, med en hemtrevilg acroporakrabba, som ser ut att ha spindelväv hängande ut från sig. Jag trodde från början att den slemmar men nu när den har trådar på sig dagligen funderar jag en del på vad det kan vara. Inga andra koraller uppvisar något liknande.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

syftar du på krabban eller acroporan?

haft en acropora som slemmade lite när jag höll på med att limma fast den. men det försvann av sig själv på några dagar. inte något annat i närheten som irriterar den? tex. någon lps eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan ju ju det dessvärre räcka för att irritera. hade en caulastrea brevis en koloni ricordeor och den ena sidan mot ricordeorna slog aldrig riktigt ut. även där 5-7cm i avstånd. håll ett öga på den, kanske bara är något tillfälligt just nu också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta på "mesenterial filaments", det kan vara matrespons eller agression.

Ibland ser man detta även när något är på tok innan korallen börjar dö...

Jag har bara sett de några gånger i mina kar så jag har inte så mycket erfarenhet om det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta på "mesenterial filaments", det kan vara matrespons eller agression.

Ibland ser man detta även när något är på tok innan korallen börjar dö...

Jag har bara sett de några gånger i mina kar så jag har inte så mycket erfarenhet om det.

//NiXoN

Tack för input NiXoN.

Det jag hittat om mesenterial filaments är att det verkar gälla LPS snarare än SPS. Min A. Florida står med behörigt avstånd från allt annat. Närmast är riccordeor som står 5 cm bort.

Jag funderar fortfarande på vad det kan bero på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men du bör ju leta efter sånt som berör acron;) prova akriver på RC och leta specifikt på SPS forumet.

Det är inget överstuderat fenomen men de som händer hos dig är absolut inte unikt.

Min erfarenhet är att det inte bådar gott i vissa fall medans andra kan hålla på o tråda utan att nåt händer. Jag skulle tippa att det kan handla om irritation mot nåt som finns i vattnet om det fortsätter under en längre tid.

Jag hade en platåväxande A Hyacintus som växte som ogräs ända tills jag fick just en sånhärn reaktion på den. Provade större VB och kol etc men inget hände, tillväxten hade stannat av o så började ett förfall av korallen med lite STN.

Jag hade tidigare en grön A.Florida som även den hade sina filament ute men det var nog med ett litet VB så återgick den til normalläge...

Jag vet om en annan akvarist som styrde mängden Ozon genom att kolla på en viss acro som var känslig för de och släpte ut sina filament så fort det började bli för mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men du bör ju leta efter sånt som berör acron;) prova akriver på RC och leta specifikt på SPS forumet.

Det är inget överstuderat fenomen men de som händer hos dig är absolut inte unikt.

Min erfarenhet är att det inte bådar gott i vissa fall medans andra kan hålla på o tråda utan att nåt händer. Jag skulle tippa att det kan handla om irritation mot nåt som finns i vattnet om det fortsätter under en längre tid.

Jag hade en platåväxande A Hyacintus som växte som ogräs ända tills jag fick just en sånhärn reaktion på den. Provade större VB och kol etc men inget hände, tillväxten hade stannat av o så började ett förfall av korallen med lite STN.

Jag hade tidigare en grön A.Florida som även den hade sina filament ute men det var nog med ett litet VB så återgick den til normalläge...

Jag vet om en annan akvarist som styrde mängden Ozon genom att kolla på en viss acro som var känslig för de och släpte ut sina filament så fort det började bli för mycket.

//NiXoN

Ok, tack. Jag ska kolla vidare.

Annars lider den korallen av en del skador sedan jag hade problem med toklåga kaliumnivåer. Men dessa skador börjar nu att återhämta sig på ett märkbart sätt. Det skulle vara mycket tråkigt om den nu skulle ge upp av andra orsaker... den är floruserande grön och lyser upp otroligt bra.

Vattenbyten gör jag annars med 10-15% i veckan och gjorde ett senast igår. Kolet byttes för en vecka sedan...

Jag ska ta och göra en grundlig vattenundersökning idag, då jag ändå är hemma med feber och förkylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätningarna visade på mycket bra värden.

Kh: 9

Mg: 1350

Ca: 440

Nitrat: 2 (matar mycket nu och ska skära ner på det.)

Fosfat: 0-0,008 (Rowas test)

PH: 8 (morgonmätning)

Salinitet: 1,025

Stabilt och bra. Det som rört sig är att nitratet ökat medan fosfaten minskar saaakta.

Så i vattenvärdena hittar jag inget konstigt. Nu får det bli ommöblering och flytta riccordeorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...