lottac Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Wow vilket kar och vilka ytor att fästa karaller på!!!! Citera
Genne Postat 4 mars 2011 Författare Postat 4 mars 2011 Du får skaffa ett 1500ggr större akvarium först. Men mycket yta att fästa koraller på blir det ju!Tills dess får du väl skaffa en sån här :-)Haha tror det får vara tror inte alla invånare skulle uppskatta den i karet.Har lånat hem en video kamera oc försöker göra en film om karet nu i helgen hoppas det funkar och jag kan få ihop något vetigt att läga ut fram mot Söndag kväll.Begriper inte att två små gobis kan vända upp och ner på ett 1000 liters kar på en dag men det klarade mina, tänk om man hade sådan energi/Glenn Citera
Genne Postat 5 mars 2011 Författare Postat 5 mars 2011 Samuel denna är för dig bara för att du ska få se stimmet.Håller på att jobba med en riktig videokamera men det tar nog lite längre tid än vad jag trodde.Gav fiskarna mat innan jag filmade för att locka fram all fisk ur revet.http://www.youtube.com/watch?v=1obxnQe6ezM Citera
Stensson Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Trevligt kar ! Finns lite plats för mer fisk där oxå. Citera
Genne Postat 5 mars 2011 Författare Postat 5 mars 2011 Trevligt kar ! Finns lite plats för mer fisk där oxå.Tack ska du ha det var snällt sagt, muntrar uppMen nästa steg är att få bättre ljus och mer fart på korallerna/Glenn Citera
ballsam Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Stimmet blev riktigt schysst. Har du fått tag i allt till mh'n?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Blir ingen MH blev inte nöjd. Har beställt utrustning för att stoppa i 18 st T5 rör till.Det blir 30 st 24 Watt = 720 Watt sedan får jag se hur det ser ut.Skall styra dom i tre steg med olika ljus/Glenn Citera
ballsam Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Det blir en gräsligt massa rör.. går dom att klämma in i dina befintliga ramper, eller måste du tänka om? Vad har du tänkt dej för färgval på rören? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Jag får in dom i mina ramper färger har jag inte bestämt ännu, får prova mig fram. Citera
Edward Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Vad högt är karet? håller med Ballsam det blir en j*vla massa rör, Jag hade nog själv satsat på 80w rör istället. Citera
ballsam Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Lite udda med så många rör, men du kan skapa lite kul effekter som tex att efterlikna solens bana över himlavalvet (börja med att tända upp i karets ena ände, och avsluta i den andra). Får man fråga vad det var som gjorde att du avveklade mh-planerna? Var ju ett tag sen jag var förbi nu. Upplever du att korallerna påverkats negativt av mängden belysning du kört med fram tills nu?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Jesper att jag väljer att köra med 24 wattare beror på att jag lagt mina rör på andra hållet mot vad de flesta normalt kör och att jag på det viset får en mycket bra fördelning på ljuset.Karet är 700mm högt, vatten 650 mm upp.Samuel i nuläget är min belysning alldeles för dålig för korallerna, att jag inte kör med MH beror på att jag inte får den fördelning av ljust som jag vill, när jag började bygga på det blev jag inte nöjd. Har beställt 15 nya balaster. Sitter nu med ett stort projekt planerar för en styrning till karet med plc och pekskärm där alla pumpar, temp, nivåer, ljus mm ska styras (får se om det blir något av det här, snubblat över en sådan utrustning). Citera
ballsam Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Huvva. Det låter som ett riktigt maestro-projekt. Ska bli spännande att se resultatet. Är det vanliga eller dimmbara ballaster du bygger med?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Dimmbara, så det är tur man har lite kontakter. Citera
ballsam Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Behöver inte använda speciellt mycket fantasi för att begripa att det kan bli riktigt bra.. Vad har du för tidsplan?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Behöver inte använda speciellt mycket fantasi för att begripa att det kan bli riktigt bra.. Vad har du för tidsplan?Sent from my iPhone using TapatalkFör dom tre ljusramparna tre till fyra veckor beroende på leveranser.Styrningen och program med plc, mm fram mot sommaren om det blir av vilket inte är omöjligt. Citera
snickarn Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 kommer att bli finfint . ser att nason simmar runt på nåder fortfarande .blir det stekpannan? eller har den slutat tugga koraller?mvh Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 kommer att bli finfint . ser att nason simmar runt på nåder fortfarande .blir det stekpannan? eller har den slutat tugga koraller?mvhKan inte göra mig av med honom, får ge upp dom koraller han tyckte om blev ett par dyra måltider och så dyr fisk har jag inte råd att äta/Glenn Citera
Genne Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Nu börjar min akvariemöbel bli klar saknar bara lite kantlist, men jag börjar bli nöjd med den.Det tog tid då jag fick vänta i två månader på den sista teakskivan. Citera
snickarn Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Kan inte göra mig av med honom, får ge upp dom koraller han tyckte om blev ett par dyra måltider och så dyr fisk har jag inte råd att äta/Glennja tråkigt med dyrköpta erfarenheter hoppas du har bättre tur med den i framtiden Citera
Ouscazz Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Kan inte göra mig av med honom, får ge upp dom koraller han tyckte om blev ett par dyra måltider och så dyr fisk har jag inte råd att äta/GlennHaha.. Citera
Genne Postat 12 mars 2011 Författare Postat 12 mars 2011 Behöver lite tipps och råd då en del av mina värden börjat skena.Har tagit prover, ljuset hade varit på i två och en halv timme när jag tog vattnet.Vet att det finns att läsa om olika justeringar här och var men vill ändå ställa frågan här vad ni annser skulle vara bäst för mig.Det som oroar mig aldra mest är PH.Mina värden (Tog dom flera gånger och fick samma resultat)Temp 25 graderSalthallt: 1,025 RefraktometerKH: 7,0 SalifertPH: 7,5 SalifertNitrat: 8,0 SalifertNitrit: 0,0 SalifertFosfat: 0,1 SalifertMagnesium: 1350 Salifertkalsium: 390 SalifertAmoniak: 0,15 Red sea Marin lab Citera
ballsam Postat 12 mars 2011 Postat 12 mars 2011 Hur har ph't legat innan? Har för mej att ett sjunkande ph kan lösa ur fosfat som finns lagrad i stenen.. Har du nån fosfatremover liggande hemma så kör igång med det i en strumpa eller reaktor..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 12 mars 2011 Författare Postat 12 mars 2011 Hur har ph't legat innan? Har för mej att ett sjunkande ph kan lösa ur fosfat som finns lagrad i stenen.. Har du nån fosfatremover liggande hemma så kör igång med det i en strumpa eller reaktor..Sent from my iPhone using TapatalkTack SamuelPH har legat runt 8,3Jag har fosfatremover får väll slänga i en strumpa. Citera
Genne Postat 13 mars 2011 Författare Postat 13 mars 2011 Har nu höjt Ph värdet från 7,5 till 8,1 med Natriumkarbonat.Skall fortsätta höja det i morgon till 8,3 vill bara ta hem lite annan provtagningsutrustning så att jag vett attallt stämmer.Har även bytt aktiv kol och laggt i fosfatremover så få se vad som händer under veckan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.