Acke75 Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Min kära dotter lyckades riva ner en av mina ljusramper i akvariet. Den tvär dog och vill inte starta igen, gissar att ballasten gick åt skogen.Så just nu har jag bara 2x39 W t5. Alla koraller har tvärstannat i tillväxten.Har beställt ny ramp, men det ser ut att dröja ett tag innan den kommer.Hur länge klarar dom sig utan att börja ta skada?Just nu sitter det 1 Aquablue+ och ett Actinic+ rör i.Skulle det vara bättre att köra 2 Aquablue+ istället? Citera
metcrue Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Inget att oroa sig för, korallerna kommer klara sig. Koraller anpassar sig väldigt bra till rådande förhållande. Vilka tör du har spelar mindre roll, men hoppa över dom blå. Citera
Acke75 Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Ok. Då ska jag ta och byta rör ikväll.Tack för hjälpen. Citera
nike83 Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 försök tvätta av med osmosvatten så kan du bli av med saltlager som i sin tur leder ström! Citera
Acke75 Postat 20 december 2010 Författare Postat 20 december 2010 försök tvätta av med osmosvatten så kan du bli av med saltlager som i sin tur leder ström!Testade att göra rent med osmosvatten men tyvärr gav det inget resultat.Fick ny armatur idag. Skulle behöva lite råd hur jag ska starta upp ljuset igen.Innan olyckan körde jag 4x39 W, sen har det gått med 2x39 W i nästan 2 veckor.Den ny armaturen har 6x39.Hur ska jag köra igång den?Kan jag dra igång 4 rör direkt och sedan smyga igång dom 2 andra? Citera
Acke75 Postat 21 december 2010 Författare Postat 21 december 2010 Testade att göra rent med osmosvatten men tyvärr gav det inget resultat.Fick ny armatur idag. Skulle behöva lite råd hur jag ska starta upp ljuset igen.Innan olyckan körde jag 4x39 W, sen har det gått med 2x39 W i nästan 2 veckor.Den ny armaturen har 6x39.Hur ska jag köra igång den?Kan jag dra igång 4 rör direkt och sedan smyga igång dom 2 andra?Inte för att jag vill verka tjatig men är det någon som har nått tips? Citera
Andreas N Postat 21 december 2010 Postat 21 december 2010 öka stegvis är alltid att föredra.öka på med 2st rör kör så 2-3 dagar sedan ökar du med 2 till och väntar några dagar.Ha koll på polyperna på korallerna , drar dom in sina polyper så kan du ha ökat ljuset för fort. Citera
metcrue Postat 21 december 2010 Postat 21 december 2010 Ingen fara, bara att brassa på med ljuset. Visst kan du öka stegvis men knappast nån fara att köra fullt från början. Citera
Acke75 Postat 21 december 2010 Författare Postat 21 december 2010 Ok då göra jag ett mellanting. Kör igång 4 rör direkt och smygstartar 2.Tack för hjälpen! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.