Gå till innehåll

Enoplometopus debelius - tappade klorna när han fångades in


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Köpte mig denna hummer tidigare idag och man märkte att mina tidigare invånare visade respekt för honom, när dagsljuset slocknat och månljuset slogs på började han jaga min mandarin.

Det fick mig till att söka lite här på guiden om erfarenheter om just denna hummern och den var inte särskilt positiv i min mandarins ögon sett då han är rätt långsam.

Andra verkade ha fått se sina långsammare invånare ätas upp och det var inget jag ville, så därför beslutade jag att fånga in honom med min håv för att låta honom gå i en balja som en av mina clownfiskar för tillfället huserar i.

Jag var noga med att fånga in hummern så att han inte skulle klämmas eller skadas, jag fick honom i samband med att han var framme vid glaset och bara förde upp honom längs med glaset, till min förskräckelse ser jag att stackarn har tappat båda sina klor=(.

Är det en naturlig försvarsmekanism de har?

Nu åkte han direkt i den andra baljan utan någon som helst acklimatisering och baljan har inte varit igång så länge så jag vet inte hur värden ser ut.

Nog om det, om vi förutsätter att han klarar sig, finns det någon möjlighet att han får nya klor framöver?

Hur lång tid tar det för att bilda ett nytt par klor?

Klarar han äta en skalad räka eller bör jag dela den i småbitar nu?

Känns jävligt tråkigt att han tappade sina klor men jag kunde inte varit mer försiktig när jag fångade in honom, skulle givetvis aldrig köpt honom, impulsköp är sällan lyckade.

Från att allt kändes så bra tidigare idag, med lite nytt liv i karet, (sjöborre, sjöstjärna, skivanemon, zooanthus och hummern) så känns det uppgivet och tråkigt nu.

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då slipper jag leta efter en sådan. grymt snygga djur, men inte värt det om dom är opålitliga -shark_smiley

Håller med att de är snygga och trevliga att titta på, problemet för mig är att mitt kar är så litet att vilket säkert försvårar möjligheten att hålla honom med mina andra invånare. De andra här på guiden som hade bland annat fått se en mandarin och några andra fiskar uppätna hade betydligt större kar, så man kan nog få en som fungerar utan att det äter upp dina övriga invånare, men det verkar vara lite av en chansning.

Det gäller att hålla hummern mätt för att minska risken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...