ClaesHWK Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Hej,Jag ska ha ytavrinning i mitt första salt vattens kar tänkte jag, men jag har inte riktigt klurat ut siffrorna. Hoppas på lite hjälp med detta av er som kan. Vill också tacka för all hjälp jag fått tidigare här på forumet Mitt akvarium är på 233l och sumpen på 150l, tror att vatten volymen kommer bli 308l ungefär.Detta är mitt problem, jag använder mig av http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc för att räkna ut storleken på ytavrinningen och hålet som behöver borras.Men jag förstår inte riktigt vad jag ska gå efter. Detta lär bli ännu än av mina korkade frågor.Skummaren klarar ett 400l tungt belastat akvarium och pumpen till den är på 1200l/h. Vad ska jag mäta efter?Dra igenom 400l/h pga skummarens 400l max gräns?Köra skummar pumpens 1200 l/h?Köra igenom akvariets + sumpens totala volym (ca 308) per timmal?Retur pumpens 1200 l/h?Jag vet inte vad som klassas som bra ytavrinning till ett 233liters kar. Är det fördel att göra ytavrinningen och hålet större än vad returen är, dvs att det åker ner vatten fortare än det kommer upp? Jag är rädd att borra för litet hål och få översvämning om retur pumpen drar upp mer vatten än som kommer ner och retur facket blir tomt vilket då resulterar i att automatiska påfyllningen tömmer hela osmos tanken i baljan och retur pumpen drar upp det med. Vilket om jag tror rätt inte kan vara bra även om backup röret då plockar det extra som kommer upp så blir väll sumpen översvämmad och jag vill verkligen inte lägga nytt golv.Jag vet inte hur stort cirkulation jag behöver helt enkelt. Jag har ingen aning om hur mycket som ska åka ner i sumpen per timma för bästa effekt.Jag har dock fattat att det inte gör något om det rinner ner snabbare än det kommer upp, då ytavrinningen stoppar när nivån går ner i akvariet men sen ska ju det teknologiska hinna med det som kommer ner också.Jag hade tänkt mig 2 rör, ett strypt och ett öppet högre upp.Här är 2 beräkningar som är gjorda med uträknaren, och 400l/h kännsrimligare än att det forsar ner 4ggr totala vatten volymen i timmen ner i sumpen låter lite mycket. Med 400l/hUsing the following input parameters Gallons per Hour = 106 Drain and Overflow sizes are calculated as Recommended minimum drain pipe diameter = 0.43 inches Recommended minimum linear overflow size = 2 inchesMed 1200l/hUsing the following input parameters Gallons per Hour = 317.006 Drain and Overflow sizes are calculated as Recommended minimum drain pipe diameter = 0.74 inches Recommended minimum linear overflow size = 5 inches Citera
Janne68 Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Om jag kort ska kommentera det hela så tycker jag du kan dimensionera för 1200l/h ner, alltså ha ett rör som klarar det och sedan ett i reserv som är lika stort eller större. Detta eftersom det borde vara det optimala flödet för skummaren.Om det finns tillräcklig kapacitet för nerflödet (både i kam och rör) i förhållade till returpumpens praktiska flöde så infinner det sig alltid ett jämnviktsläge ganska snabbt (oftast inom någon minut) i systemet när du drar igång returpumpen. Det som möjligen kan hände är att du inser att du har lite för lite vatten i systemet och får fylla på lite till för att inte nivån i returfacket ska bli för låg när nu nivån i karet har stiget en aning.När du väl är i detta läge så kommer din automatiska påfyllare (som du lämpligen inte har på just när du startar upp i början) bara att fylla på det som dunstar bort.Kan också vara bra att tänka på att ju längre du gör kammen desto mindre skillnad får du i nivå i karet (och därmed också sumpen) vid drift och strömavbrott. Blev inte så kort, hoppas det går att förstå något Citera
knabbuziak Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 (ändrat) Beräkningarna du gör ska dimensioneras efter de 1200L/h som din returpump petar tillbaka i visningskaret. Det är ju detta flöde som din överrinning ska överskrida för att du ska kunna hålla en jämn nivå i de båda karen. Men sen sätter man ju nästan alltid de båda returrören i ett avgränsat utrymme såsom överrinningsbox eller en kammare i karet. Det är ju där kammen kommer in, men det hade du kanske koll på redan? Hoppas du får ut nåt av mitt svar! Ändrat 13 december 2010 av knabbuziak Jan skrev snabbare Citera
ClaesHWK Postat 13 december 2010 Författare Postat 13 december 2010 Tack, det var precis det jag ville veta, då ska jag borra efter skummar pumpens l/h eller inte jag då, det får glasmästaren göra Ja hehe kanske inte ska ha nivå vakten på i början Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.