Gå till innehåll

Borra, hur stort hål? ytavrinning


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag ska ha ytavrinning i mitt första salt vattens kar tänkte jag, men jag har inte riktigt klurat ut siffrorna.

Hoppas på lite hjälp med detta av er som kan. Vill också tacka för all hjälp jag fått tidigare här på forumet :)

Mitt akvarium är på 233l och sumpen på 150l, tror att vatten volymen kommer bli 308l ungefär.

Detta är mitt problem, jag använder mig av

http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

för att räkna ut storleken på ytavrinningen och hålet som behöver borras.

Men jag förstår inte riktigt vad jag ska gå efter. Detta lär bli ännu än av mina korkade frågor.

Skummaren klarar ett 400l tungt belastat akvarium och pumpen till den är på 1200l/h.

Vad ska jag mäta efter?

  • Dra igenom 400l/h pga skummarens 400l max gräns?
  • Köra skummar pumpens 1200 l/h?
  • Köra igenom akvariets + sumpens totala volym (ca 308) per timmal?
  • Retur pumpens 1200 l/h?

Jag vet inte vad som klassas som bra ytavrinning till ett 233liters kar.

Är det fördel att göra ytavrinningen och hålet större än vad returen är, dvs att det åker ner vatten fortare än det kommer upp?

Jag är rädd att borra för litet hål och få översvämning om retur pumpen drar upp mer vatten än som kommer ner och retur facket

blir tomt vilket då resulterar i att automatiska påfyllningen tömmer hela osmos tanken i baljan och retur pumpen drar upp det med.

Vilket om jag tror rätt inte kan vara bra även om backup röret då plockar det extra som kommer upp så blir väll sumpen

översvämmad och jag vill verkligen inte lägga nytt golv.

Jag vet inte hur stort cirkulation jag behöver helt enkelt. Jag har ingen aning om hur mycket som ska åka ner i sumpen per timma för bästa effekt.

Jag har dock fattat att det inte gör något om det rinner ner snabbare än det kommer upp, då ytavrinningen stoppar när nivån går ner i akvariet

men sen ska ju det teknologiska hinna med det som kommer ner också.

Jag hade tänkt mig 2 rör, ett strypt och ett öppet högre upp.

Här är 2 beräkningar som är gjorda med uträknaren, och 400l/h känns

rimligare än att det forsar ner 4ggr totala vatten volymen i timmen ner i sumpen låter lite mycket.

Med 400l/h

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 106

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 0.43 inches

Recommended minimum linear overflow size = 2 inches

Med 1200l/h

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 317.006

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 0.74 inches

Recommended minimum linear overflow size = 5 inches

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kort ska kommentera det hela så tycker jag du kan dimensionera för 1200l/h ner, alltså ha ett rör som klarar det och sedan ett i reserv som är lika stort eller större. Detta eftersom det borde vara det optimala flödet för skummaren.

Om det finns tillräcklig kapacitet för nerflödet (både i kam och rör) i förhållade till returpumpens praktiska flöde så infinner det sig alltid ett jämnviktsläge ganska snabbt (oftast inom någon minut) i systemet när du drar igång returpumpen. Det som möjligen kan hände är att du inser att du har lite för lite vatten i systemet och får fylla på lite till för att inte nivån i returfacket ska bli för låg när nu nivån i karet har stiget en aning.

När du väl är i detta läge så kommer din automatiska påfyllare (som du lämpligen inte har på just när du startar upp i början) bara att fylla på det som dunstar bort.

Kan också vara bra att tänka på att ju längre du gör kammen desto mindre skillnad får du i nivå i karet (och därmed också sumpen) vid drift och strömavbrott.

Blev inte så kort, hoppas det går att förstå något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beräkningarna du gör ska dimensioneras efter de 1200L/h som din returpump petar tillbaka i visningskaret. Det är ju detta flöde som din överrinning ska överskrida för att du ska kunna hålla en jämn nivå i de båda karen. Men sen sätter man ju nästan alltid de båda returrören i ett avgränsat utrymme såsom överrinningsbox eller en kammare i karet. Det är ju där kammen kommer in, men det hade du kanske koll på redan? Hoppas du får ut nåt av mitt svar!

Ändrat av knabbuziak
Jan skrev snabbare
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...