Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ingen lust att trigga algerna, har fortfarande ett uttröttningskrig mot trådalgerna, men kommer ändå att testa att dosera nitrat. Både fosfat och nitrat är omätbara med saliferts tester.

Jag refererar till Lasse och hans inlägg i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41039-Höja-nitraten...&highlight=svavelv%E4te enligt nedan, har även läst tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38239-Är-vi-fast-i-en-hetsjakt-på-nollvärden/page3&highlight=svavelv%E4te och är nyfiken på hur karet kommer att svara på nitratdoseringen.

"Till det andra som Claes skriver så är min uppfattning att om man har sandbottnar, DSB, mycket porös LS och annat där det kan uppkomma syrefria habitat så är det en försiktighetåtgärd att se till att man har en grundnivå av nitrat - 5 - 10 ppm. Speciellt om man använder någon form av organisk kolkälla. Varför? För att förstå detta så måste man se lite på naturen hos den bakteriegrupp som brukar kallas heterotrofa bakterier. Det är bakterier som kan liknas vid bakterievärldens rovdjur. Det är dessa som gynnas av organisk kolkälla genom att växa till i biomassa. Även om det är så att man kan skumma bort en del av bakterieproduktionen så återstår en stor del i sand och på andra ytor. Normalt så sköter dessa bakterier sin metabolism (ämnesomsättning, förbränning) genom att använda syrgasmolekylen som elektronacceptor i den aktuella förbränningscykeln - citronsyracykel eller Krebs cykel. Vid en syrefri situation har många av dessa bakterier en reservplan för att kunna fortsätta växa och leva. de kastar in en annan molekyl för att sköta syremolekylens roll. Detta är dock mer energikrävande och ger ett sämre resultat och ett långsammare förlopp än vid syreförbränning. Den första molekylen som används är nitratmolekylen om den finns tillgänglig. Det är detta faktum som vi utnyttjar vid flera av denitrifikationsmetoderna som omvandlar nitrat till kvävgas och vatten. Finns inte nitrat tillgängligt så utnyttjar bakterierna sulfatjonen till att göra syret eller nitratens jobb i förbränningscykeln. Här kommer nackdelen - svavelväte är restproduktionen av denna process. I ett normalt syresatt akvarium är svavelvätet inte någon större fara eftersom det oxideras ganska snabbt vid kontakt med syrgas. Men kommer det ut en stor mängd så kan problem uppstå. exempelvis om ett bakteriellt eller mekaniskt filter har stannats och plötsligen kör igång. Även i sumputrymmen och andra utrymmen som kan bli syrefria finns denna fara. Att ha lite nitrat i vattnet är då en försäkran att situationen med svavelväteproduktion inte uppstår lika lätt - man köper tid och så vidare. Personligen skulle jag inte vilja köra mina kar på 0 i nitratnivå - då går det fort om något händer. Även vid DSB kan det vara lite vanskligt med 0 nivå eftersom det givetvis en bit ner i sanden både är syrefritt och nitratfattigt. Eftersom de heterotrofa bakterierna i akvarium oftast är begränsade av brist på organiskt kol så blir denna problematik än värre när man använder kolkälla."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du tänker ev flytta över allt till ett hundra liters kar? om det inte räcker så har jag ett flertal 180L Kar som du kan låna.

Mvh David

Avvaktar lite med mina "remake"-planer, funderar på nytt kar istället, min äkta hälft har tänt ett litet hopp om den möjlighetet..:-) typ 105*65*65 optiwhite eller så...

Nåväl, blev tagit lite vattenprover 1/11-11

Temp: 25,7grC

Salt: 1.025

pH:8,2

NO3: 2,5 ppm

PO4: 0,03ppm

KH:7,4

Ca:390 ppm

Mg:1380ppm

Kommer att justera upp Ca och KH.

Bytte fosfatborttagare och aktivtkol...

Köpte mig en Salarias fasciatus, från ArkenZoo på stenalyckan(halmstad), betat alger i tre dagar och är ganska fet nu.

Snickarn har varit och lämnat några knappar och en lite fragg av sin echinopora lamellosa (opss...inget foto.)

Flyttade solkorallen i helgen också, sitter nu lite skuggigare och verkar lite gladare.

Har även fraggat upp den Pocillopora Damicornis(påstår jag att det är) som jag köpt av Snickarn, kommer som jag förstod det från Manne. Finns en fragg till dig lillsmultron, snickarn sa att du var sugen på den när han hade den, jag är öppen för något kul i utbyte.

post-4986-1446892330271_thumb.jpg

post-4986-14468923302325_thumb.jpg

post-4986-14468923302513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sög igår ut en del trådalger med ett litet 9liters vattenbyte, hade även Patrik "paddelundis" på besök, han fick med sig lite grön stjärnpolyp och en fragg pocillopora damicornis(tror jag fortfarande att det är).

Tycker att lystern börjar återkomma nu, en vecka efter att jag bytt fosfatmedia (al-baserad) körde nog en vecka för länge. Det var till och med så att salifert gav ett litet utslag, kommer nog att köpa en hanna checker fosfat ganska snart. Är det HI713 man skall köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade näringshalterna, NO3=2,5ppm PO4 omätbar, båda med saliferttester. Fosfattesten är slut så nu får jag fixa nytt, blir med 99%-säkerhet Hanna Checker.

Kört med vodka + nitrattillsats två veckor nu, ökat vodkan (kört vodkan några månader) senaste dagarna från ynka 0,3 till 0,5ml, kör i 0,5ml Nitratblandning. Märker ingen ökning av trådalgernas framfart, ungefär som tidigare.

post-4986-14468923421814_thumb.jpg

post-4986-14468923421601_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 november 2011

Sög ut trådalger med ett 10liters vattenbyte, tycker att trådalgerna trivs lite för bra. Kan bero på det dagliga nitrattillskottet kanske? Dock mäter jag bara 1.0 ppm med saliferts test.

Fortsätter att dosera 0,5ml vodka och 0,5 ml nitrat per dag ett tag till, nitraten är ju faktiskt minskande.

Bytt fosfatborttagare och aktivtkol. Doserade den sista ampullen biodigest(bakterier), glömde att jag hade gjort det förra veckan...

Fick plocka upp Bangaii hanen, den var fortfarande vid liv men låg uppochner i revet och var väldigt lättfångad. Den har sett lite krasslig ut några dagar med en vit hinna över ena ögat, detta har han haft tidigare men repat sig men tyvärr inte denna gången.

Försöka komma iväg och handla lite nästa lördag(bioted), salt, reefpaste, biodigeste/zeostart?, hannachecker, ballingsalter och vem vet vad mer?

Temp: 25,2grC

Salt: 1.025

pH:8,0

NO3: 1,0 ppm

PO4: omätbar (absolut sista saliferttestet)

KH:7,0

Ca:465 ppm (justerat upp den lite för mycket, svårt att mäta upp 4,4gram tre gånger vilket var dosen som AquaCal räknade fram)

Mg:1290ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där acron ser precis ut som en jag har i mitt kar, vet du namnet på den?

Nä, vet inte exakt vad det är, för väl fråga Ted(Bioted) när jag kommer dit, köpte den av honom.

Funderat lite på nitratdoseringen, mätvärdet och trådalgerna, att jag inte mäter mer nitrat beror kanske på att trådalgerna tar hand om det. Dom är säkert jätteglada att jag doserar nitrat! Får vara slut på det!!!

Avbryter nitratdoseringen och minska nog ner lite lite på vodkan. Skall gå mot "noll"-värden, kraschar det så kraschar det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en Hanna Checker hos Bioited i går, testade direkt jag kom hem och fick resultatet 0.00ppm.

Fick även med mig en liten gul kirurg hem,mina mesiga clowner har jagat den ganska hårt idag men den verkar tuff. Hoppas att dom ger sig snart.

Musslorna hos Ted lockade men ingen fick komma med hem denna gången, fick med mig lite nytt salt, nitrattest och lite "reef paste" att mata solkorallen med.

post-4986-14468923669709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar inte salariasen hålla efter algerna eller tycker han inte om dom. Jag har också fått lite mycke trådalger på sista tiden. Plockar mest förhand. Har köpt fosfatremover men inte testat än. Det verkar ju inte som det funkat hos dig. Det är ju trevligare om man kan få tag i nåt djur som betar av dom. Kan sjöharar funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, Salariasen verkar inte beta bryopsisen någoting, däremot såg jag precis kirurgen plcoka några lite spädare bryopsistrådar!

Hoppas bara att den överlever, den har blivit lite luggsliten på fenorna och har fått prick. Vi få tror att det går över, den verkar hur pigg som helst och får nu vara ifred. Tror ändå att jag skall skaffa mig UV-C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en ozongenerator som du kan få låna ett tag, david har den nu men skulle koppla bort den snart.

Tackar för erbjudandet, men just nu ser det ganska bra ut så det är ingen panik men jag skulle gärna vilja låna vid tillfälle för att testa lite.

Kan tillägga att tomten kommer med ett paket från www.shop-meeresaquaristik.de till mig, mådde nästan lite illa när jag tryckte på utcheckningsknappen...men det börjar gå över :-| .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

HejHopp lägger upp resultatet av vattenprovet från den 7 december

Temp: 24,7grC

Salt: 1.025

pH:7,8

NO3: 0,5ppm

PO4: 0,00 (Hanna checker)

KH:6,5

Ca:490 ppm (Hmmm? ökar, misstänker coral pro saltet, har inte testat det saltet vid vattenbyte)

Mg:1260ppm

och några bilder

post-4986-14468923776687_thumb.jpg

post-4986-14468923776299_thumb.jpg

post-4986-14468923776496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade idag besök av "Snickarn", han hade med sig en bit lila montipora(just nu ganska brun) till min växande flak-montiporahörna. I utbytte testades han vatten med salifert NO3 och PO4 med min nya hanna checker fosfat.

Efter det så byttes fosfatmedia och aktivt kol.

Mina Tunzepumpar och profilux 3 startpack skickades från tyskland i fredags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår (torsdag) hämtade jag mina Tunze 6095 och profilux 3:an. Julafton redan den 15 december!

"Silent"-fästerna var helt kassa, dovt vibrerande, fungerar mycket bättre de gamla.

Inte hunnit att leka så mycket med pumpinställningarna i profiluxen, det finnns ju några varianter att testa i kombination med olika riktningar och placeringar av pumparna i karet.

Lite problem med att få plats med powerbaren i skåpet så den har jag inte kört igång. pH-proben skall också installeras och kalibreras. Temp-proben har jag fått i lite provisoriskt iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte ett T8 rör i förgår, byter nästa i morgon. Kör ju 2x18W T8 + 110W LED, rören har gått nästan ett år.

Joxat med profiluxen och lyckat få in powerbaren i skåpet och programmerat den.

Socket 1 = T8:ornana på timer 10:30-22:30

Socket 2 = skummare med logik, den har ett fördröjt tillslag på 10 minuter efter att "feeding pause" är avlutad.

Socket 3 = returpumpar (en retur pump, en som matar fosfat/aktivtkol reaktorn, och ytterfiltret som går som nitratfilter)

Socket 4 = dopplägre än 25,8grC värmaren som bara är till då temp är.

Socket 5 = osmolatorn som har samma logik som skummaren

Socket 6 = -

Profiluxen är kopplad till mitt nätverk via en trådlös "ethernet bridge", den är lite ostabil men fungerar.

Vid feeding pause soppar den ena streamern och den andra går på min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vattenvärden 20 dec

Temp: 25,7grC

Salt: 1.026

pH:8,0

NO3: 1ppm

PO4: -

KH:6,1

Ca:480 ppm

Mg:1480ppm

26 Dec byttes fosfatremover och aktivt kol.

Har idag fått bort allt silicon från den blivande karantän-/fraggtanken på 100l.

Varit igång lite drygt ett år med salt nu, bilder kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte idag, inte lika mycket bryopsis denna gång. Ofrivillig fraggning blev det också...grrrr

Tog KH igår 4,8! ballade upp lite. Blir nya prov i morgon och sedan upp ballning av värderna, det visade sig att kontakten till doserpumparna hade åkt ur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Förra helgen byttes som vanligt fosfatmedia och aktivtkol. I söndags byttes 20l och trådalger sögs ut. "Algplågan" börjar ge med sig, kirurgen var framme och napsade späda alger under tiden jag sög ut.

Kör vodkametoden och har omätbar NO3 och PO4.

Måste ladda om ballingdunkarna i veckan...

Fraggtankbygget står still...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...