Gå till innehåll

min resa, behöver medresenärer!


arvo

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu har jag äntligen gått med i forumet och införskaffade mig häromdagen mitt blivande resmål, ett 30 liters långsmalt akvarium.

Måtten är ca. L145xD12x19 cm.

Anledningen till att det blev en så udda låda är att jag inte får rum med större i min nya lägenhet. :( -Men det blir en utmaning och förhoppningsvis en härlig och underhållningsrik resa!

Jag är helt ny på det här med saltvatten dock.. som gammal coctaildykare har jag länge drömt om att bygga ett och kom nu tillslut till skott. Så jag behöver er visdom!

Jag vill ha alla råd och tankar kring mitt projekt jag kan få.

Jag hade tänkt mig ett clownfiskakvarium med ett par räkor och koraller och anemoner.

Tror ni det är möjligt? skulle de trivas i detta utrymme? det finns ju gott om plats att simma på längden men knappast åt de andra hållen..

om inte, kom gärna med förslag om alternativ, vad skulle du gjort med denna burk?

Jag har läst mängder med artiklar och böcker men kommer bara fram till slutsatsen att alla verkar tycka olika när det gäller filtrering och sådant.

Jag vill förstås att revet ska vara lättskött och så tyst som möjligt då det kommer stå i mitt sovrum/vardagsrum.

Jag vill även att så lite utrustning som möjligt ska synas.

funderar på att ha ett biofilter, skummare och uv, räcker det?

i locket till akvariet sitter ett lisrör som sträcker sig längs hela lådan, räcker ett rör eller bör jag bygga om och få dit flera olika eller kanske LED eller halogen?

wow. jag har så många frågor och funderingar men får nog börja så här.. :)

hoppas ni vill hjälpa mig med detta och vara med och bidra till ett lite udda projekt.

Jag lovar att lägga upp fina bilder under utvecklingen.

Tack på förhand!

God Jul!

/Arvid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till forumet.

jag ska vara väldigt rak på sak nu, 30liters är väldigt svårt som ett första akvarium, det räcker med att en liten snigel dör för att du ska få en amoniak spik i akvariet och tar död på allt och sen blir det väldigt svårt att hålla koll på värden, det kan skifta väldigt snabbt när det handlar om så lite vatten.

Ett annat problem du kommer ha är värmen på sommaren, om du inte har den på ett väldigt svalt ställe så kommer du få lite problem med för höga tempraturer.

Jag tycker personligen att 30liter är för litet för en clownfisk, det finns dom som har så små kar med clownfiskar men oftast har de andra akvarium som de planerar att slänga in dom i när de blir lite större.

Hur har du planerat att göra med vattenflödet ett så långt akvarium?

För teknik frågan är mitt förslag att dela av akvariet och ha tekniken bakom en liten bit som är döld där du har allt du behöver.

Skall bli intressant att följa hur detta går, men mitt råd är att köpa ett lite större akvarium kanske 50-75 liter så det finns lite utrymme för misstag.

PS. för ljuset är led eller t5 de enda alternativen egentligen, mh sprider inte ljuset långt nog för ett 150cm akvarium så du skulle behöva två. Men jag tror att t5an skulle generera för mycket värme då akvariet är så grunt.

LYCKA TILL!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Tack för så snabb respons!

Jag hör dig, är själv lite orolig med tanke på storleken på karet, dessvärre har jag inte mycket alternativ så jag vill verkligen försöka och då vill jag ha det så bra det kan bli innan jag startar det.

Jag har en hel del kunskap om styr- & Reglerteknik så kanske skulle jag kunna bygga en automatiserad lösning för amoniakproblemet? finns det något bra sätt att undvika spikar? eller att neutralisera dem?

när det gäller temperaturen fixar jag detta med en reglerlösning med fläktar och värmare så tempen kan hålla sig på en konstant bra nivå oavsett årstid.

vattenflödet:

kanske en pump på var sida om karet som går till filtrering i skåpet under och sedan åter i mitten på karet. sedan tänkte jag ha automatisk tillförsel av nytt vatten med tillsatta näringsämnen i en änden och utlopp av "gammalt" vatten i andra, bra idé?

jag kanske ska strunta i clownerna och satsa på något mer passande denna storlek då.

jag hör gärna fler åsikter och förslag!

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat alternativ skulle faktiskt kunna vara att du har en returpump kopplad till ett PVC rör med små hål i som går längst hela vägen nere i bakanten på akvariet. så du får ett jämnt flöde i hela akvariet utan att slösa plats på pumpar.

angående sista delen med tillförsel av vatten / näring så låter det som en bra idé men känns som det kan bli en dyr lösning för ett så litet akvarium.

jag blir lite nyfiken nu, vart fick du tag på ett så udda akvarium? vart har den används tidigare (och vart har du tänkt ha den?)

Värmeproblemet verkar vara löst så den pucken behöver vi inte tänka på mer :).

Angående ammoniak spiken, den dyker bara upp om något dör, allt kommer inte dö på 10minuter men det gäller att du håller koll på systemet på att undvika den. Lättaste stället är nog bara att alltid ha 30liter färdigblandat saltvatten redo för ett akut vattenbyte ifall du ser att korallerna ser lite disiga ut.(jag har själv 100 liter som jag roterar runt när jag kör vattenbyten så vattenet aldrig blir stående mer än en månad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja! intressant idé med röret i bakkant, det är nog en bra lösning, så länge jag lyckas dölja det.

mm, vattenutbytet funkar nog bara om jag kör på en riktigt långsam reglering, typ en droppe / 1/2 minut eller så.

Akvariet hittade jag på blocket, det har tydligen suttit i en vägg tidigare. jag tänkte ha det på tre stycken ikea-skåp under min projektorduk, utrymmet där emellan passar precis för karet, djupare hade fungerat men då skulle vikten riskera bli för hög för skåpen under.

bra idé med att ha en dunk vatten för nödfall och rotera denna. saltvatten håller ju fräschören relativt länge.

finns det didigtala ammoniakgivare kanske? -jag googlar. :)

funderar vidare på innehåll, skulle vilja få tag på en liten sjöstjärna och en massa fina hårda och mjuka koraller och ett räk-par, lägger nog ner drömmen om clowner tills nästa projekt.. :/

God fortsättning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

drömmen om clowner

God fortsättning!

Hehe :) det var dom som fick in mig på saltvatten från början lite grann... Även nu är de mina favoritfiskar, dock är jag inne på lite roligare varianter av dom nu när jag har ett clownpart :) ... Försöker i dagsläget hitta någon som kan få tag i sånna här i Sverige.

Helt klart den coolaste typen av clowner i mina ögon :)

ORA-Black-Ice-Semi-Snowflake.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en gobie känns lockande då de är väldigt fredliga!

Det var verkligen en vacker clown! -funderar lite på att bygga om o skaffa ett 300-liters i stället men tror inte det..

När det gäller ammoniakspikar har jag läst på hela dagen idag och börjar tro att fluidiserande sandfilter löser det problemet, med ett sådant bör det vara betydligt enklare att hantera ett litet akvarium, eller?

om det skulle funka funderar jag nu på att ha en sump ovanför akvariet (för att undvika overflow) med ett fsb, ett droppfilter, en skummare, en värmare/kylare, en UV. det borde ju räcka med hävert tillbaks i karet och en pump till sumpen. sedan lägga till ett par streampumpar..

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...