Gå till innehåll

Pomacanthus xanthometopon


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har en tid tittat lite på olika Kejsare då jag skulle vilja ha en lite större fisk som dessutom har lite attityd i mitt akvarium. Jag har igentligen blivit rätt sugen på en P. xanthometopon då de verkar vara rellativt schyssta mot korallerna. Om man läser på om denna fisk så kräver de rätt stora kar vilket inte är något konstigt med en stor fisk. Dock varierar storleken på siffror från 500 l upp till 3500 l. Vad är eran erfarenhet och då även generella erfarenheter?

Kolla in vilken fin fisk!

http://se.reeflex.net/tiere/319_Pomacanthus_xanthometopon.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i ett 800 liters. Den är 10cm ca i storlek.

Revsäker!? Nä det kan man inte säga precis. Den har ätit stora kvantiteter med knappar så de jag hade har jag fått göra mig av med.

Acroporer som hade för fladdriga polyper var han på och bet i lite grann i början , han har dock slutat med detta nu. Det kan ha ett samband med att han nte ville ta torr foder första 2 veckorna utan åt på det som fanns att äta i akvariet. Rörmaskar som fanns i akvariet är nu borta.

Nu är han väldigt fredlig och är en klar favorit i akvariet. LPser i form av trachophyllia är väl inte att rekomendera, där emot funkar euphyllia.

Alla är ju individer och min firre sköter sig hur bra som hällst förutom zoanthusätningen då.

Jag kan klart rekomendera en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Kejsarfiskar är den att de allihop är för stora för våra hobby kar. Visst, det går absolut att få dem att trivas, växa och färga ut men last gamla blir de inte. Den kejsare jag haft längst var en H Ciliaris. Jag hade den i ett 325 liters kar och minns jag rätt så hade jag haft den 7 år när jag lade ner karet och sålde fisken. Han hade då vuxit från ca 2 cm upp till ca 15 cm. Alldeles för lite med tanke på tidsrymden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20300

Den fisken du nu är sugen på är en grymt vacker fisk, självklart så skulle man ju vilja äga en sådan någon gång:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas!

Hur länge har du haft den i ditt kar och hur stor var den när du skaffade den? Var den utfärgad när du köpte den?

Det är ju inte helt enkelt att få tag på en av exakt rätt sort så jag vet ännu inte om jag ska försöka få tag på en utfärgad eller juvenil, om det blir någon alls.

Wiking

Jag tror som dig att de stora fiskarna oftast har detför trångt i hemakvarium och det var därför jag ville höra mig för hur stora kar andra har haft dem i och om det funkat för dem. En av kompisarna har ju en men han har ett grymt stort kar också. Få väll se till att sköta hans kar när han är borta någon gång om han vågar låta mig få tillgång till karet nu när han vet jag vill ha en! Gillar din beskrivning i tråden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...