Gå till innehåll

Läsa av korrekt vid test (Salifert)


DanneI

Rekommenderade inlägg

Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska.

Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft.

Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs?

Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska och tömma den och dra in igen tills den till slut blir vätskefylld upp till 1.0 och sedan resten luft. Jag antar att det är så det ska vara och inte som på bilden.. Men förutsatt att det är vätska till 1.0 och resten luft. Är det den luften man ska ignorera och så ändå mäta från överkant på pistången. Satan vad långt det här blev.. Men men vill va säker på att det blir rätt innan tillsättning av något osv.

Mvh

post-5401-14468920948189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska väl egentligen dra upp pistången så att änden av den ligger på 1ml. strecket då ska du ha fått i 1ml. vätska i sprutan. och luften kommer ligga en bit nedanför 1ml. strecket, det är ju den luft som redan fanns i änden av sprutan.

Ja det var så jag gjorde igår när jag testa, Då hade jag Ca på 400 som jag höjde lite. Mg var på 1220 som jag också höjde... Så jag blev lite orolig om jag mätt helt galet och då våga jag inte korrigera något mer.

Idag ligger Ca på 430, Mg på knappt 1260 och Kh på 9.9.

Det är väl ok... Men Kh är väl lite högt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...