Gå till innehåll

Vad gör denna anemon ??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Bild nr 1. Stor risk att din anemon håller på att släppa iväg sina symbiosalger (zooxantheller). Det här tyder på att anemonen är mycket stressad och riskerar att dö. Hur ser dina vattenvärden ut? Hur länge har du haft igång akvariet? Vad för belysning och cirkulation har du?

Bild nr 2 är kolonianemoner ja. Tåliga och lätta.

Bild nr 3. Håll lite extra koll på Dori om det är så att din anemon håller på att dö. Anemoner kan förgifta akvariet väldigt mycket och snabbt.... och pallettkirurger är känsliga för dåligt vatten. Om anemonen ser ut att börja falla i sär så plocka upp den omedelbart... byt en hel del vatten och filtrera lite extra så kan det nog ordna sig.

Vill också säga att det kan vara så att anemonen bara gör sig av med avfall... men jag är skeptisk och lite pessimistisk idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild nr 1. Stor risk att din anemon håller på att släppa iväg sina symbiosalger (zooxantheller). Det här tyder på att anemonen är mycket stressad och riskerar att dö. Hur ser dina vattenvärden ut? Hur länge har du haft igång akvariet? Vad för belysning och cirkulation har du?

Bild nr 2 är kolonianemoner ja. Tåliga och lätta.

Bild nr 3. Håll lite extra koll på Dori om det är så att din anemon håller på att dö. Anemoner kan förgifta akvariet väldigt mycket och snabbt.... och pallettkirurger är känsliga för dåligt vatten. Om anemonen ser ut att börja falla i sär så plocka upp den omedelbart... byt en hel del vatten och filtrera lite extra så kan det nog ordna sig.

Vill också säga att det kan vara så att anemonen bara gör sig av med avfall... men jag är skeptisk och lite pessimistisk idag.

okej tack.. här kommer värdena.. testades för 1.5 timme sen

nitrit 0

nitrat 0

ca: 380

amoniak 0

phospat 0

FE 0 /0

Kh 14( högt ja vet. jobbar ner det)

ph 8,5

temp 26

salt 1,023

belysning består av 2st t5. 20k + ett bland rör 20k/6K ca: 12H/dygn

MH 250w 22K lyser ca: 12H/dygn

cirkulation 2st tunze 6080 plus en eheim 4800l retur pump

karet e 500 L

anemonen står ganska strömt och hyffsat ljust.. OBS de sitter 10 st såna på samma sten och de e bara 2st som gjort sådär idag

du får kolla lite på de ja skrev, sen får ja väl vänta nån dag innan ja mäter om å ser om nått förändrats..

BTW, dori verkar trivas kanon.. äter å ser glad ut smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaee... det är väl nästan samma sak. Men GH är väl ett mått man brukar använda i sötvatten har jag för mig. Vet inte om det testet funkar i saltvatten??

Helt korrekt.. bara sötvatten.. smiley37.gif

ja får införskaffa ett dkh test imorrn...

vad ska det värdet vara??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att det ser ut som om den "skiter" ...hur länge sen var det du matade de?

den har bara varit i karet i ca 5 dagar. va ja har fått för instruktion är att den äter plankton som tillsätts i vattnet.. och har gjort det 1 gång. för 3 dagar sen..

detta kan mycke väl vara felaktig info, så om ni har ett bättre tips så säg GÄRNA till..

det ska vara enRHODATCIS enl. säljare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

?

Ok...För jag minns (ska inte svära) att jag avrådde din flickvän när hon ville köpa en...Visste nog inte att det var du när du köpte den....hoppas det går bra att köra i den så tidigt..

om du menar anemonen så flyttade ja upp den högre i karet å nu har den blommat ut en hel del mer och verkar må bättre , och firren verkar storm glad en så länge.. äter som en häst när man matar den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...