akvarium123 Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 (ändrat) Hej!Köpte en sjögurka (Holothuria_hilla) häromdagen. Den lilla rackarn letade sig rätt snabbt in i ett hål i ls:n. Börjar bli lite orolig att den sitter fast..? Vet ganska lite om hur rörliga dom är och hur ofta/mycke dom rör sig.....Så... borde jag inleda nån sorts räddningsoperation och försöka peta ut den eller bara vänta till den kommer ut av sig självt?Tacksam för svar/Nordberg Ändrat 1 januari 2011 av akvarium123 dum i huvve Citera
Sunny Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 Jag hade avaktat, särskilt med tanke på att du köpte den häromdan.Rörligtheten hos dem är inte dålig, de kan ta sig igenom alla möjliga ställen så det är nog inget att oroa sig över men om han är kvar där en eller två dagar till kan du ju skriva igen.Dessutom skulle du bara stressa den och möjligtvis skada, då huden på dem är ganska ömtålig.Mvh Citera
akvarium123 Postat 1 januari 2011 Författare Postat 1 januari 2011 Tackar så mycke.Den ser lite ut som om trycket skulle ha gått ur den(skrumpnat), taggarna står inte alls ut nå mer. När börjar dom släppa ifrån gifter alt. ruttnar om den är död?Skall avvakta till imorgon iaf och se...//Nordberg Citera
Lasse Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 De kan krympa ihop rätt ordentligt. Är det en röd filtrerande art du köpt? Jag har haft sådana som krympt ihop ordentligt och en gul som försvunnit. Inga gifter än så länge.MVH Lasse Citera
akvarium123 Postat 1 januari 2011 Författare Postat 1 januari 2011 Hej!De e en tiger tail, brunaktig och taggig.. Har efter lite googlande lugnat mig lite, den skall tydligen vara minst giftig av gurkorna. Skall nog ge en par dagar till, bara den håller färgerna.//Nordberg Citera
Inboxen Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Jag har själv en svart sandätande sjögurka. Han kravlar omkring ganska långsamt, gör några rundor i karet varje dag men kan också vara försvunnen ibland då han är inne i ls. Gurkorna kan både blåsa upp sig och dra ihop sig rejält så det borde inte vara något problem med din Citera
akvarium123 Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Tack för alla svar!Nu ser den piggare ut, spänstigare i skinnet och de har rört lite på sig så jag sover lugnt på nätterna.. =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.