Gå till innehåll

Vilket ljus?


Mrbw

Rekommenderade inlägg

Hejsan, jag letar runt efter billiga alternativ till mitt kommande saltvattens kar, Akvariet är på 110L.

Kollade på AquaRay AquaBeam 500 innan men tyärrr tilllåter inte plånboken ett köp av två sånna än. Ska endast ha mjukisar. (Helst ska det vara LED, har plats för 2 st ljusrör i rampen.)

Undrar även om det finns någon tum-regel för hur många W ljuset behöver vara på, hur många kalvin etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kelvin antal är en smaksak, som en tumregel brukar man säga 1w/liter men det beror helt på vad man ska ha, över mitt 220L har jag totalt 716W, dock så ska den belysningen användas till mitt 540L när det ska startas till våren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej... det får jag till 90L. Relativt låg höjd är belysningsmässigt att föredra då du inte har lika mycket vattenpelare som filtrerar bort ljuset på vägen ner till bottenglaset.

Vad du kommer ha i karet avgör ganska mycket vad du kan ha för belysning då olika djur/växter ställer olika krav.

Generellt har jag läst att om du enbart ska ha fiskar (läs "djur som inte är beroende av ljus") inte har några krav på typ av ljus, medan koraller (läs "djur vars symbiotiska alger") kräver vissa våglängder för att de ska kunna växa. Idag utvecklas LED-teknologin oerhört och det kommer nya produkter hela tiden. Men vill du bara köra med fisk i karet, så kan säkert den där LED-listen funka bra! Sen tror jag att du skulle vilja ha ett bra mycket högre kelvintal för att tycka att det är rätt färg på ljuset. Oftast pratar vi om 6500K då detta mer liknad dagsljuset (själv kör jag 20.000K). Men kelvintalen kan vara missvisande också tyvärr.

Gissningsvis handlar det om ett par 25W-rör du har, om inte AquaEl har hittat på nåt eget. Det skulle i så fall ge dig strax över 0,5W/L. Om det sitter reflektor i så tar man ju vara på effekten lite bättre dessutom.

LED-listen du föreslår kommer nog inte ge lika mycket ljus som de två lysrören är jag rädd.

Mycket smak, tycke och andra parametrar som ska tas i beaktande innan du bestämmer dig för belysning, men det är ju resan till slutresultatet som är det mest spännande kan jag tycka! :)

Om du kan får du gärna ta en bild åxå (kanske skulle sagt det innan när jag frågade om måtten?)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all info!

Framrutan är böjd, och mäter jag i mitten på akvariet blir det.

Längd:82cm Höjd:41cm Bredd:35cm

På ljusrören står det t18 t8/D

Så ser karet / rampen ut, bilden är taget med laptopen så inte bästa kvalitet.

post-5247-14468920992958_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom det inte finns några reflektorer, så kommer tyvärr mycket av energin som petas in i lysrören omvandlas till ren värme då ljuset absorberas av den svarta kåpan. Annan belysning skulle säkerligen ge bättre effekt! men det finns lösa reflektorer med clips att köpa har jag för mig, så vill du fortsätta med lysrören går det säkert bra (med tanke på att pengarna var en ganska styrande faktor).

Har du bestämt vad du ska ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man kunna göra en DIY med aluminium folie istället för reflektorer?

Kollar just nu på reflektorer och vanliga t8 rör, men ska till lokala lamp affären när han kommer hem från jobbet och ska se vad de har för olika LED belysningar.

I karet ska det vara mjukisar och ett clownpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alufolie ger inte så bra reflektorverkan dessutom kommer stänk och dunstning försämra den ännu mer... bättre då att måla insidan med vit färg... skulle dock rekommendera reflektorer...

vill du ha i mera ljus är det enkelt med en GloMat (typ som denna http://www.pwss.se/product.php?productid=2124&cat=879&page=1 )... bara att borra hål och föra ner ändarna och trä på lysröret på insidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...