Gå till innehåll

Era erfarenheter av scooter blenny!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

De äter småkryp som lever bland stenarna. de tar även plattmaskar som man kan få med koraller. Jag har en dragonet blenny och det är ju nästan samma fisk. Min tar artemia och även små pellets. Min mandarin där emot har jag aldrig sett ta annan mat än vad stenen har att erbjuda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min i över ett år. Den simmar omkring bland stenar och spanar efter kryp hela tiden. En riktigt rolig filur.

Den jag har är en hona och mina planer är att skaffa en hane till henne så fort jag hittar en.

Hanen har ett långt främre spröt på rygg fenan och blir mäkta läcker då de fäller upp den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har svårt, pröva att köra det här: http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html

Man kan även beställa copepoder/amphipoder (små kräftdjur) på nätet för att inockulera sitt kar med, eventuellt ha i glasburken. Den kommer få spö av andra fiskar över maten om den tvingas konkurrera med dom, tricket är att den ska slippa.

Scooter blennyn är en sjökock, släktet Callyinomidae. I sverige har vi randig och fläckig sjökock... http://sv.wikipedia.org/wiki/Randig_sj%C3%B6kock

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hett tips är att be att de matar fisken i butiken så att du kan se att den tar foder/frysfoder. Det är en förutsättning för att stödmatning med tex madarindiner ska fungera. Jag har själv en mandarin hemma som jag som jag köpte när jag såg att den åt bra och den stödmatar jag enl mandarindiner (jag använder en gammal kryddburk med hål i locket för att hindra att putsar räkorna stjäl all mat) och än så länge har det gått bra.

Det finns en bra butik i solna som säkert går med på att mata fisken så att du kan se att den äter som den ska.

mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...