Gå till innehåll

LED-konfiguration Maxspect 110W CREE?


mattsve

Rekommenderade inlägg

Maxspect 110W Cree innehåller 14 st 3W vita av märket CREE och så innehåller den 18 st 3W blåa, är dessa också CREE eller är de av annat märke?

jag undrar för att jag försöker hitta det mest prisvärda ljuset nu när vi skall konvertera det stora från sött till salt. Om jag har förstått det rätt så behöver man inte byta ut CREE-dioder på i alla fall sju år (konservativt räknat) medan man behöver byta ut de vanliga maxspect-dioderna var 30 månad. Det gör att totalkostnaden påverkas en del av vilken sort det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maxspect 110W Cree innehåller 14 st 3W vita av märket CREE och så innehåller den 18 st 3W blåa, är dessa också CREE eller är de av annat märke?

jag undrar för att jag försöker hitta det mest prisvärda ljuset nu när vi skall konvertera det stora från sött till salt. Om jag har förstått det rätt så behöver man inte byta ut CREE-dioder på i alla fall sju år (konservativt räknat) medan man behöver byta ut de vanliga maxspect-dioderna var 30 månad. Det gör att totalkostnaden påverkas en del av vilken sort det är.

Dom blå är annat märke SEMI. Dock royal blue i färgen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan det vara, men kommer dessa att passa i Maxspect?

Kan mycket väl komma dioder som passar som är bättre än dom som sitter i idag och som passar. Handlar ju om att dioden blir effektivare. Svårigheten är ju att kylningen ska orka med.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Skulle denna belysning räcka för ett kar på knappt 250liter? Det är ganska grunt, c:a 45cm, kommer dock inte att vara fyllt till bredden..

Om inte kanske ni kan rekommendera ett bra alternativ. Karet kommer att vara 80cm brett, så max 24Wattare till T5 armaturen.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle denna belysning räcka för ett kar på knappt 250liter? Det är ganska grunt, c:a 45cm, kommer dock inte att vara fyllt till bredden..

Om inte kanske ni kan rekommendera ett bra alternativ. Karet kommer att vara 80cm brett, så max 24Wattare till T5 armaturen.

Tack på förhand.

har du bara tänkt ha fiskar + koraller som inte kräver så mycket ljus ser jag inga problem. Men du ligger helt klart på Lågt skalan med ljus... Jag skulle nog köra på en 160W om jag var du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte fördelen med LED att de utvecklar mindre ljus i förhållande till värmen, därför fordras det mindre tryck i LEDen..?

Klart, 160W LED kanske är dimensionerat till 250 i så fall.

Tack för det snabba svaret.

Mer ljus i förhålandet till värme... Med siffor helt tagna ut luften så skulle det kunna se ut ungefär såhär.

En 250W MH är kanske 75grader 10cm från ljuset

Medans en 230W led kanske är 50grader.

MEN eftersom ledsen riktar allt sitt ljus åt ett håll istället för att sprida det åt 360grader så är leds lite mer intensiva med så man får ut mer ljus ner i karet från ett 10W LED än en 10W annan källa som lyser åt alla håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer ljus i förhålandet till värme... Med siffor helt tagna ut luften så skulle det kunna se ut ungefär såhär.

En 250W MH är kanske 75grader 10cm från ljuset

Medans en 230W led kanske är 50grader.

MEN eftersom ledsen riktar allt sitt ljus åt ett håll istället för att sprida det åt 360grader så är leds lite mer intensiva med så man får ut mer ljus ner i karet från ett 10W LED än en 10W annan källa som lyser åt alla håll.

Uppfattat Reuben.

Så ljusstyrkan är inte synonymt med effektiviteten. LED är optimal om man har den rakt ovanför korallerna, men om man har dem utspridda i karet så lämpar sig annan belysning bäst. Skall ha det i åtanke när jag beslutar mig för belysning i framtiden när jag är mogen och förbered nog.

-Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det beror ju på. Anledningen till att led blir effektivare är att på en MH så går 50% av ljuset rätt upp i reflektorn där det är en ganska stor förlust av ljus. Sen så går mycket av effekten ut som värme / spilljus utanför akvariet. Med led kan man peka ljuset rakt ner mot karet med mindre spridning.

För just akvariesammanhang är nog alltid LED effektivare per Watt än andra vanliga ljuskällor (kanske inte plasma).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...