Gå till innehåll

LPH till ett 30-60 Liters


jetstar

Rekommenderade inlägg

Tackar för svaret!

klarar jag mig med en sådan eller måste jag ha en filterpump också??

Jadu det är stor fråga :) Filterpumpar är inte viktigt (om man inte byter vadd ofta), däremot en liten skummare är viktigare.

Jag har ett 45L och tycker att endast en pump blir för lite... men jag har en hel del stenkoraller som vill ha strömt.

Om du menar 60L är det för lite med en pump, men 30L borde funka.

Man vill gärna ha 2 pumpar då man får lite fin turbulens om man riktar dem lite från varsin gavel mot varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu det är stor fråga :) Filterpumpar är inte viktigt (om man inte byter vadd ofta), däremot en liten skummare är viktigare.

Jag har ett 45L och tycker att endast en pump blir för lite... men jag har en hel del stenkoraller som vill ha strömt.

Om du menar 60L är det för lite med en pump, men 30L borde funka.

Man vill gärna ha 2 pumpar då man får lite fin turbulens om man riktar dem lite från varsin gavel mot varandra.

Tackar igen!

vissa säger att man inte behöver skummare i ett litet akvarium och kompensera med vattenbyten??

har du ett tips på en billig skummare till ca 30l? är ny på detta och har ett RSM130 men det är ju ett allt i ett akvarium och ska fixa ett "nano" på sidan tänkte jag

Ändrat av jetstar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar igen!

vissa säger att man inte behöver skummare i ett litet akvarium och kompensera med vattenbyten??

har du ett tips på en billig skummare till ca 30l? är ny på detta och har ett RSM130 men det är ju ett allt i ett akvarium och ska fixa ett "nano" på sidan tänkte jag

Jo det stämmer, man behöver inte ha skummare i ett nano, men det gäller att man byter vatten regelbundet (vilket jag har svårt att klara :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer, man behöver inte ha skummare i ett nano, men det gäller att man byter vatten regelbundet (vilket jag har svårt att klara :) )

:-) jo får nog bli en minder sådan för mig med!!

sista frågan! wawemaker och streampump är det samma sak??

eller behöver man både och?

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara 2 olika saker, det finns riktiga vågmaskiner som skapar en liten våg i karet som flyttar på hela vattenmassa.

Det finns även vissa som kan byta riktning på flödet osv...

Varierande flöde är en klar fördel men inte ett absolut måste om man har ett par pumpar som kan skapa lite turbulens.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...