Gå till innehåll

Flera dvärgkejsare ihop?


Tengan

Rekommenderade inlägg

Jag hade en Centropyge acanthops ihop med en Centropyge Bispinosa, den sist nämnde åkte i sist och dom kom aldrig överens så det slutade med att Centropuge Bispinosa förmodligen strök med för jag hittade aldrig den efter ca 3 veckor när jag tömde karet, så man bör nog släppa i dom samtidigt för att överhuvudtaget få det att fungera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Stötte på en liten fundering ang dvärgkejsare, och att hålla flera i samma burk.

Skulle det gå att ha en Centropyge Loriculus och en Centropyge Bicolor i samma burk (250lt) utan att dessa slår ihjäl varandra?

Det är lite till individen.. Lägger du i dom samtidigt så ökar du chanserna då ingen skapat revir.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Bispinosus (Coral Beauty) som stressade ihjäl min Loriculus på mindre än två dygn. Loriculusen var nyintroduceras så reviren var redan väl inpinkade innan.

Det är detta jag var lite rädd för.

Tyvärr är ju inte Loriculus i samma priskategori som guppy heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag haft eibli, flavissima, bicolor, potteri ihop.

Har just nu bara en aurantia. Men den gick ihop med en multifasciata tills nyligen.

Den grämer jag mig lite över faktiskt, för multifasciatan hade jag fått igång att käka, så den var rund och fin. Men sen så kom det något utslag på min a. nigrican och två dagar efter att den blivit sjuk och dött så försvann min multifasciatta in i sjukdom också. Körde in den i karantän på 20 liter, medicinering och extra luftat vatten med pump. Men den överlevde inte mer än 16h efter den landa i karantänen.

Men den gick iaf ihop med aurantian utan större problem, de andra sålde jag av innan när jag ändrade fiskinnehållet.

Men ska man ha dvärgkejsare ihop, så släpp in flera samtidigt. Har du redan en, så släpp in 2 till samt någon annan firre, dra även in någon fiskfälla eller någon sten från sumpen så du stör ordningen i akvariet lite, så har du större chans att lyckas. När jag hade 5 dvärgkejsare ihop så var det inget problem. Då hade jag två och sedan släppte jag in 3. Har du flera så försvinner deras revir beteende lite och alla bara samsas så gott det går. Enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3st och det funkar fint.

Ingen av dem är istoppade samtidigt.

Började med en Coral Beauty sen Loriculus och den senaste en Bicolor.

Funderar på att skaffa nån till men vet inte vilken ev. en Loriculus till.

Kanske bara jag som har haft tur men de har aldrig bråkat mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariestorleken gör en del kan jag ju säga, för oss med lite mindre kar lär det behövas en samtida introducering.

Jag hade en Loriculus och stoppade i en bispinosus som stressades ihjäl, stoppade därefter i en argi med förhoppning om att den skulle avvika för mycket från loriculusen så den skulle låta den vara och det gjorde den, så det fungerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kikade precis på tråden. Har du satt i alla vid olika tillfällen utan att de varit aggressiva mot varandra? Det verkar ju nästan för bra för att vara sant.. inte för att jag tvivlar utan för att min loriculus var så jäkla aggressiv mot andra dvärgkjesare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste räkna efter:)

C Bispinosa = sep 2006

C tibicen, flavissima, bicolor = mars 2007

C vrolikii = början dec 2008

C argi = slutet dec 2008

Jag har också haft en C loriculus mellan dec 2006 till maj 2009. Han bara försvann och jag såg aldrig något spår efter honom.

Varje gång man stoppar in en ny så börjar ju kampen om rangordningen om och går det inte bra så går det ju skogen. Det bästa är att sätta in flera nya samtidigt, då måste alla ompröva sin ställning och alla orkar inte fajtas med alla så det blir lite lugnare. När jag köper ny fisk så väljer jag alltid ut det minsta exemplaret jag hittar i butiken. Min erfarenhet är att om de är små vid inköp så har de större chans att acklimatisera sig och leva i många år. Dessutom så hotar de inte befintligt bestånd.

6 loriculus i samma burk, läckert! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093&highlight=loriculus

Ändrat av Wiking
6 loriculus skall det vara och inget annat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det redan står i tråden men ett tips som alltid funkat för mig är att möblera om lite (inte alltid praktiskt genomförbart), om möjligt använda en acclimatiseringsbox och sedan, eller om man inte använder de övriga stoppa ner ett par speglar. Jag har introducerat såväl stora kejsare som kirurger på detta sätt med gott resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...