Gå till innehåll

Placering av LS i nanoakvarium


Drago

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu tillverkat ett fack för skummaren (BM NACQQ). Ur detta fack kommer även cirkulationspumpen sticka ut (1200 l/h) Burken är på endast drygt 30 liter. Min, som jag hoppades innan den var färdigbyggd, lilla avgränsning i ena hörnet tar ju tyvärr relativt stor plats. För att kompensera detta undrar jag om man kan bygga upp med LS mot fackets vägg i hörnet så länge man lämnar avrinningsspalter och utblåshålet för pumpen fritt? Kommer cirkulationen genom LS:en att bli tillräcklig? Jag har en enkel paintskiss över hur det ser ut men vet inte hur jag ska få upp den i inlägget....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, skönt att man som nybörjare kan få så snabba svar här på SG. Jag har ytterliggare en fråga. När jag tillverkade avskiljaren gjorde jag även ett litet område med spalter i anslutning till insuget för skummaren, mao ca: 15 cm från botten. Var detta nödvändigt, onödigt eller rent av felaktigt gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte säker på hur du menar, men om jag uppfattar det rätt så har du i själva skivan som utgör avskiljaren gjort hål en bit ner i karet, så den tar in vatten både vid ytan och en bit ner i karet? Detta är inga problem, men mest fördelaktigt är nog om du kör ytvatten. Samtidigt så får du bra cirkulation bakom stenen samtidigt då vatten rinner överstenen och bak in i kammaren, så om du är nöjd med hur det fungerar så är det bara att köra på. :)

Tänk på det att det som fungerar i ett kar behöver inte göra det i ett annat. Alla kar är olika och har olika förutsättningar, men tips och idéer kan du iaf ta till dig,sen är det upp till dig att bestämma vad som skall implementeras i ditt kar eller inte. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman. Du tolkade min beskrivning helt rätt.:) Jag kör på på så som jag byggt och limmar igen med en tillskuren plattbit om det inte fungerar bra. Hur skulle du rikta pumpen. Nu är den i ena hörnet av ett "rätblock. Mot motsatt hörn eller någon annanstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska köra med enbart en powerhead så se ifall du kan få tag i en SQWD att montera på den, då kan du få utblåsen att ändras till vänster och höger i tanken, fast den är kanske lite stor för ett så pass litet kar.

Se annars ifall du kan få i 2st nano-streamers som du placerar på olika håll. Lättast är nog att vänta tills du lagt i och placerat all sten du ska ha i karet. Om du har gjort det nu så är det annars bara att teta om du kan vrida utblåset lite så du kan se hur det ser ut i karet, speciellt om du har sand på botten, så får du se hur du kan rikta utblåset för att inte skapa en bar plats då det är lätt att en smal stark stråle kan dra bort sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...