Gå till innehåll

Vårt första saltvatten akvarium 370L


sebbeh83

Rekommenderade inlägg

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga.

Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen.

Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad?

Vårt kar kommer va på ca 370L + sump.

Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset.

Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undrar om vi ska köpa lite extra när vi hämtar dom?

Bilder kommer att komma upp snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen! Nja att osmosvattnet ska hålla vattnet varmt är ingen bra idè då du gör osmosvattnet är det svinkallt och kommer hålla rumstemp när du fyller på med det, det som kommer hålla värmen är lampor,pumpar,skummare mm mm. Dock tycker jag du ska ha en värmare som går på timer tex en 150w som går 30 min, av 2tim, går 30 min av 2tim, pga risk för överhettning. Jag tycker du ska köra igång det med den sten du har, du är säker på att stenen inte har fosfat och annat dåligt? hur förvaras denna sten nu? är den stenen dålig är det ingen idè att ens använda den för du kan få väldigt många problem med en dålig begagnad sten, jag har ca 60kg i mitt 300l kar, visst det är ganska mycket sten men samtidigt blir det ett snyggt rev av detta, allt beror på hur du vill bygga det, luftigt? man ska även tänka på att ha mycket håligheter för fiskar i ls:en. Vad är tanken med karet? vilkar koraller ska du ha? belysning?

lycka till

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenarna vet jag ej hur dom förvaras i dagsläget men dom köps nya och inte begagnade så hoppas affären har koll på stenen iaf.

Tanken är att bygga upp nån slags sten formation i mitten av karet och sen sätta in lite koraller på stenen, vet ej vad för koraller vi kommer köpa i dagsläget. Byggnaden ska bli luftig så fiskarna kan gömma sig och så, såg nån bild nånstans på nätet som var ungefär hur vi tänkt oss.

Tanken är väl bygga upp nåt sorts rev av nåt slag.

Belysning blir 4st lysrör

Om nån har nåt förslag om uppbyggnaden så tas det tacksamt emot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...