Gå till innehåll

Planering inför 1100+ liter


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Vi kommer göra färdigt ovanvåningen på kåken framåt våren. Eftersom vi då kommer flytta upp tv-hörnan blir det ett trevligt uttrymme att ställa en lite större burk på. Detta kommer ta tid. Med lite tur så får jag fylla vatten nån gång under hösten 2011.

Burken blir ca 2,90 lång, 80 djup och 60 hög. Så ca 1100-1200 liter i karet + en fraggdel och sump som kommer husera 200+ liter. Några tankar om måtten kanske?

Tanken är att bygga ställningen själv och klä in den med Ikeas abstrakt-frontar. själva ställningen kommer bli ca 2,50 hög.

Nån som har tips på liknande byggtrådar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar med att mitt kar, som står på andra våningen, har en vikt på minst 600kg. Detta står på 4 fötter på 50mm i diameter. Jag är övertygad om att ditt golv kommer palla med ett ton/kvm då du antagligen kommer att ha större anläggningsyta än jag har iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ska stå på bottenvåningen! Kanske var lite otydlig. På ovanvåningen blir det inget kar tror jag. Eller, kanske ett nano vad det lider ;)

Men det blir ca 2 ton fördelat på 2,4 m2.

Längst ner mot golvet kommer det vara typ en ram av 120x45 reglar med 9st 45x45 reglar cc 30 mellan långsidorna. På 45x45 reglarna tänkte jag lägga nån skiva. Detta skapar ett utrymme på botten på ca 300x80x6 som skall plastas. Tanken är att det skall fånga upp eventuellt spill och mindre översvämmningar. I detta utrymme kommer även sumpen stå.

Första skiss på stativ:

post-5179-14468921144813_thumb.jpg

Skälet att det sticker upp reglar på sidorna är att jag vill fästa en överbyggnad på dessa, den kommer bygga nästan ända upp till taket.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...