Gå till innehåll

Ny ca 200l


dragonblom

Rekommenderade inlägg

Hej jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattens akvarium. och mina största intressen av djur i det är nog för svåra tycker ni. men det bryr jag mig inte om ;) hehe

till mina frågor och djur

1 Sjöhästar

2 Drakfisk

3 Bläckfisk

4 Clownfisken

5 Sjöstärna

finns mycket mer. men man lär ju börja någonstans hehe

kan tänka mig ha 1 till 3 akvarier. har ett helt rum nu med bara djur. och vill byta ut lite mot akvarier med. men börjar med ett

vore bra om någon riktigt kunnig orkade skriva ner lite info om dom. och vad som funkar med vad och vad jag behöver för tillbehör :)

jag har svårt att hitta på forum. vad som är bra att läsa mm. att bara hitta vart jag ska börja :) tack för svar Mvh dragonblom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

först och främst, välkommen till forumet. För att hålla svaret kort skall jag bara svara väldigt på det viktigaste.

1 Sjöhästar

Väldigt delikata djur som är väldigt lättstressade och det mesta äter upp dom. Brukar behöva ett kar mer eller mindre dedikerat till dom, man kan ha i lugna fiskar som clowner etc men inte så mycket annat.

Rekommenderad tankstorlek 75liter men helst större.

2 Drakfisk

Finns väldigt många olika drakfiskar, från 6-7cm (dvärgar) till upp mot 17-20cm stora... De äter (och skiter) väldigt mycket så man brukar sällan ha dessa i rev-akvarium och tummregeln är att de äter allt de får plats med i munnen. En fullvuxen drakfisk har inga problem att äta en fullvuxen clown.

Tankstorlek : varierande inte under 150liter för en liten och för en stor rekommenderas 400liter eller mer.

3 Bläckfisk

Väldigt ovanligt även dessa smutsar ner en hel del och vad jag förstått äter det mesta. Du behöver nog en tank mer eller mindre dedikerad till en bläckfisk med (eventuellt skulle man kunna ha i något större som en drakfisk men vi pratar en tank på 5-600liter.

4 Clownfisken

Nybörjarfisken, inte så mycket att veta, fungerar med det mesta och man behöver inte en tank större en 50liter per clown.

5 Sjöstärna

Kan du ha i alla dessa akvarium, finns hundratals arter, vissa uppskattas vissa anses som pest. Har några sjösjärnor i min sump som är ca 7-8mm stora tex.

hur stor tank hade du tänkt dig, och vad för typ av budget har du för dessa projekten? Beroende på svaret här ska jag tipsa dig vidare lite grann vad du behöver för att komma vidare (bortsett från att läsa på väldigt mycket).

Är du alls intresserad av koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har nu ett tank på 210L har jag för mig. har inte så mycket pengar men det spelar ingen roll pris vill ha bra saker behöver inte ha det fungerande nu kan tänka mig att bygga lite i taget :) koraller är det viktigaste för mig kommer nog bli så att jag ska ha 3 tankar för dom djur jag skrev upp ska jag ha i framtiden :) en bläckfisk det är väll det grymmaste man kan ha tycker jag sen man såg bond 007 Octopussy filmen när man var lite så har jag sagt att en sån vill jag ha hehe och hästar är det mest skumma vatten djur man kan ha hehe och drakfisk är bara för att jag har alltid tyckt om drakar har flera tattueringar och tänkte mig att då lär jag ha en sådan med hehe Mvh dragonblom

Hej,

först och främst, välkommen till forumet. För att hålla svaret kort skall jag bara svara väldigt på det viktigaste.

1 Sjöhästar

Väldigt delikata djur som är väldigt lättstressade och det mesta äter upp dom. Brukar behöva ett kar mer eller mindre dedikerat till dom, man kan ha i lugna fiskar som clowner etc men inte så mycket annat.

Rekommenderad tankstorlek 75liter men helst större.

2 Drakfisk

Finns väldigt många olika drakfiskar, från 6-7cm (dvärgar) till upp mot 17-20cm stora... De äter (och skiter) väldigt mycket så man brukar sällan ha dessa i rev-akvarium och tummregeln är att de äter allt de får plats med i munnen. En fullvuxen drakfisk har inga problem att äta en fullvuxen clown.

Tankstorlek : varierande inte under 150liter för en liten och för en stor rekommenderas 400liter eller mer.

3 Bläckfisk

Väldigt ovanligt även dessa smutsar ner en hel del och vad jag förstått äter det mesta. Du behöver nog en tank mer eller mindre dedikerad till en bläckfisk med (eventuellt skulle man kunna ha i något större som en drakfisk men vi pratar en tank på 5-600liter.

4 Clownfisken

Nybörjarfisken, inte så mycket att veta, fungerar med det mesta och man behöver inte en tank större en 50liter per clown.

5 Sjöstärna

Kan du ha i alla dessa akvarium, finns hundratals arter, vissa uppskattas vissa anses som pest. Har några sjösjärnor i min sump som är ca 7-8mm stora tex.

hur stor tank hade du tänkt dig, och vad för typ av budget har du för dessa projekten? Beroende på svaret här ska jag tipsa dig vidare lite grann vad du behöver för att komma vidare (bortsett från att läsa på väldigt mycket).

Är du alls intresserad av koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Sjöstjärnor kan vara lite svåra då de lever på näring i sanden, har du i de för tidigt kommer de svälta ihjäl. Clowner skall inte vara några problem, men vad har du för teknik?

Vad du än gör starta inte bara upp akvariet och tro allt kommer gå bra, det är mycket man behöver veta om salt för att ha ett fungerande kar, särskillt om du vill ha koraller...

Vad är det för mått på karet så kan räkna ut hur många liter det är :)...

Har det varit ett saltvattensakvarium tidigare eller är det bara glaset du har fått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

teknik? djuren kommer jag köpa när jag vet att allt funkar som det ska det är ett akvarium inte löst glas men sen kommer jag bygga dom andra tankarna själv bygger terrarier med glas själv. så nästa blir att bygga en fyrkantig där ska jag ha bläckfisken i :) vet att det är mycket att tänka på och läsa kommer börja läsa nu och framåt blir inget köp för en till sommaren tror jag. lättare att få tag på bra saker då på mässor mm :) lampan med amatur jag ska ha. vet jag kostar 3000kr men funderar på att bara köpa lampan och bygga in det i akvarium kåpan 80l 40h 27b men det är böjt Glas, mått smalaste :) Mvh

Hej,

Sjöstjärnor kan vara lite svåra då de lever på näring i sanden, har du i de för tidigt kommer de svälta ihjäl. Clowner skall inte vara några problem, men vad har du för teknik?

Vad du än gör starta inte bara upp akvariet och tro allt kommer gå bra, det är mycket man behöver veta om salt för att ha ett fungerande kar, särskillt om du vill ha koraller...

Vad är det för mått på karet så kan räkna ut hur många liter det är :)...

Har det varit ett saltvattensakvarium tidigare eller är det bara glaset du har fått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Bara så du har lite av en prisbild av vad ett akvarium kostar. Under första 2 åren får du nog räkna med att lägga ca 100kr per liter vatten i akvariet + levande.

Utöver ljus kommer du behöva levande sten, en skummare, cirkulation på ca 20x vattnets volym, termostat tester för vattnet etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är ungefär det jag har förväntat mig så det är bra att det ligger på 112L :) vad ligger levande sten i pris?

Hej,

Bara så du har lite av en prisbild av vad ett akvarium kostar. Under första 2 åren får du nog räkna med att lägga ca 100kr per liter vatten i akvariet + levande.

Utöver ljus kommer du behöva levande sten, en skummare, cirkulation på ca 20x vattnets volym, termostat tester för vattnet etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt ~150kr

Begagnat beror mycket på kvaliten, begagnat LS brukar ha ganska mycket saker som växt till sig på stenen så man ser vad man faktiskt köper.

Köper du begagnad levande sten och du inte ser något som lever på den så är det nog inte av högsta kvalité... Sen får man akta sig för medicinerad sten då det är giftigt för koraller.

men från 50kr - 250kr för begagnad levande sten, men betalar man dom dyrare priserna brukar det vara för att det är någon korall eller anemon tex som sitter fast på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med reuben om det mesta faktiskt, men jag kan ju bidra med en egen bedömmning;)

1 Sjöhästar

Riktigt klena rackare får stryck av stort sett allt och alla och bör ha ett specialkar.

Utrustning, bra skummare, skyddade pumpar, Uv filter(?), gärna någon typ av påfyllning för vatten och spårämnen för att bibehålla stabila värden.

2 Drakfisk

Käkar i stort sett allt den kan få i munnen, även fisk som är längre än den själv.

Giftiga, även om det inte är så starkt gift så kan effekten hänga kvar länge.

Butikerna kunde i princip hyra ut drakar då många tröttnar på dom efter ett halvår eller så...

Utrustning, stort kar, stor skummare, bra (inte för kraftiga)streampumpar.

3 Bläckfisk

Jag har hållit på i några år med salt och jag är lite fundersam över hurvida jag skulle lyckas att få en 8 armad bläckfisk att trivas.

Vissa bläckfiskar är även extremt giftiga, samtliga är känsliga, rymningsbenägna och stimulanskrävande.

Vad jag förståt så finns det även viss problematik när det kommer till foder.

Jag skulle heller inte blanda dom med någonting som inte skall bli uppätet eller som kan äta upp dom.

Utrustning, Skummare, sumpsystem som bläcfisken inte kan komma in i, jag skulle rekomendera ett closed loop system för cirkulationen så att bläckfisken alldrig kan komma åt en impeller eller skadas.

Levand foder.

Hyfsat stort kar om du vill ha flera.

Bläckfiskar lever inte så länge så dom som håller 10 armde verkar förespråka att man odlar arten i sitt egna system för att slippa köpa nya.

4 Clownfisken

Enkla och tacksamma men vissa arter blir stora och dom flesta kan vara rätt elaka mot andra fiskar(mina snälla rackare skulle gärna plåga ihjäl en sjöhäst om dom fick möjligheten);).

Utrustning, inga större krav grundläggande saltvattensakvarium räcker.

5 Sjöstärna

Sandlevande stjärnor funkar om dom har en stor nog sandbädd att harva i, ett hundraliters känns lite litet för en sandvändare.

Dom stjärnorna som har mer mönster och färger brukar inte klara sig mer än ett halvår i akvarium, linkia är ett undantag om karet är stort nog.

Utrustning.

Grundläggande saltkar men gärna ett lite större sådant för att ha nog med mat.

Sen är det som Reuben skriver, tester, mätare, levande sten, cirkulatio, osmosfilter osv behövs och är sånt jag inte skulle snåla på.

Jag tror dock att du börjat lite i fel ända, läs på först om saltkar skötsel o djur och besluta dig därefter om det är nåt som passar dig.

Lär man sig vartefter så blir priset 200-1000kr litern lite beroende på hur snabbt du lär dig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Saltvattenskemi för dummies, de behöver man i princip oavsett...

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

Bok...

Sen finns det inte så mycket komplett färdiskrivet om karen och själva systemen på svenska. Det finns en "modern" nybörjarbok som är skriven på svenska.

Många system byggs upp lite efter behov och typ av akvarium/djur som skall hållas så det är svårt att ge en bra almängiltig länk om hur allt funkar.

Det krävs lite språkfärdigheter eller ett bra översättningsprogramm för att få tillgång till artiklar som är hyfsat uppdaterade och moderna.

Annars så föreslår jag att du läser uppstartstrådar som folk skrivit på forumet.

Tippset är dock att börja med att kolla i slutändan av tråden så du vet hur det blev till slut och om det är nått som tilltalar dig.

Sen att kombinera teorier och systemfunderingar hejvillt är inget jag rekomenderar för en nybörjare, hitta ett system som du tycker att passar dig(och för dom djur du vill hålla) o så kör du på det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack :) kommer du på fler är det bara att skicka det här eller som meddelande Mvh dragonblom

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Saltvattenskemi för dummies, de behöver man i princip oavsett...

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

Bok...

Sen finns det inte så mycket komplett färdiskrivet om karen och själva systemen på svenska. Det finns en "modern" nybörjarbok som är skriven på svenska.

Många system byggs upp lite efter behov och typ av akvarium/djur som skall hållas så det är svårt att ge en bra almängiltig länk om hur allt funkar.

Det krävs lite språkfärdigheter eller ett bra översättningsprogramm för att få tillgång till artiklar som är hyfsat uppdaterade och moderna.

Annars så föreslår jag att du läser uppstartstrådar som folk skrivit på forumet.

Tippset är dock att börja med att kolla i slutändan av tråden så du vet hur det blev till slut och om det är nått som tilltalar dig.

Sen att kombinera teorier och systemfunderingar hejvillt är inget jag rekomenderar för en nybörjare, hitta ett system som du tycker att passar dig(och för dom djur du vill hålla) o så kör du på det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...