Gå till innehåll

Ca från inredning?


kalleT

Rekommenderade inlägg

Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd.

Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden)

Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund.

Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem.

Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck*

Salinitet 1,023

Temp 24,4 grC

pH 8,2

KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3)

Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade då 470, före vattenbyte 500)

Magnesium 1170 (samma som efter vattenbytet, vilket är bättre än före vattenbytet 1110)

Nitrat 3 ppm

Nitrit <0,3 mg/l

Fosfat 0,1ppm (ROWAphos jobbar på detta...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga, det är ju inga stora svängningar. Kan bero på avdunstning (salthalten stiger och därmed även Ca), det kan också bero på mätfel.

Över 500 i Ca är kanske inte att rekommendera men jag tror inte heller att det skulle vara skadligt. Se om det fortsätter stiga men mät också saliniteten för att kunna göra rättvisa jämförelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstgjord sten, och bakgrunder gjorda med cement är kända för att läcka både det ena och det andra till vattenmassan. Det är ju en av orsakerna till att det aldrig blivit riktigt populärt. Fast, jag är inte övertygad om att dina värden måste vara ett problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...