Gå till innehåll

Duncans korall hänging!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Köpte för några veckor sedan en http://se.reeflex.net/tiere/1759_Duncanopsammia_axifuga.htm den såg jätte fin ut första veckan med tentaklerna ute och jag matade den med räkor några gånger, nu har den helt dragit in tentaklerna och dom är bara ute ytterst lite på natten, finns risk för att nån fisk går och "noppar" på den? Den enda jag kan tänka mig skulle vara min imperator, men eftersom han inte är på euphyllia eller andra lps och sps så har jag svårt att tro det, har ni några tips?

Tack på förhand

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog tyvärr vilja ÄNDÅ säga att till största delen så är det nog Imperatorn hur du än försöker vrida & vända på att den inte går /gått på övriga olika sorters koraller så är det tyvärr så att kejsare ÄR koral ätare så jag kan TYVÄRR inte påstå att jag är direkt förvånad att saker & ting börjar hända.

Detta säger jag med HÖGSTA respekt för ditt annars MYCKET fina akvarium VÄRKELIGEN en morot för mig -dregglar- (jag har sett bilderna & redan då reagerade jag DIREKT på imperatorn i ett korallrevs akvarium :smiley22: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen är det ingen av de 82 som läst tråden som har något att komma med.

Har du uteslutit din Imperator eller har du gjort något för att skydda korallen från angrepp på något vis?

Förmodligen måste det vara så :)

Helt uteslutit att det kan vara han har jag inte gjort, har du tips på hur jag kan sätta ett "skydd" runt korallen? har tänkt lite på någon typ av plastnät, men vet ej hur jag ska få till det? Tips mottages gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog tyvärr vilja ÄNDÅ säga att till största delen så är det nog Imperatorn hur du än försöker vrida & vända på att den inte går /gått på övriga olika sorters koraller så är det tyvärr så att kejsare ÄR koral ätare så jag kan TYVÄRR inte påstå att jag är direkt förvånad att saker & ting börjar hända.

Detta säger jag med HÖGSTA respekt för ditt annars MYCKET fina akvarium VÄRKELIGEN en morot för mig -dregglar- (jag har sett bilderna & redan då reagerade jag DIREKT på imperatorn i ett korallrevs akvarium :smiley22: )

Jag vet ju hans älsklingsmat var iallafall gula knappar, det är också det enda jag sett han gå på, och jag tittar ganska så ofta i karet :) jag vet att han kan om det fastnar mat i karet (algblad och så vidare) så kan han äta ifrån korallen, mera har jag inte sett och alla min sps har t.om polyperna ute vilket brukar vara väldigt ovanligt när man har kejsare. Kul att du gillade bilderna, ska ordna mera bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju hans älsklingsmat var iallafall gula knappar, det är också det enda jag sett han gå på, och jag tittar ganska så ofta i karet :) jag vet att han kan om det fastnar mat i karet (algblad och så vidare) så kan han äta ifrån korallen, mera har jag inte sett och alla min sps har t.om polyperna ute vilket brukar vara väldigt ovanligt när man har kejsare. Kul att du gillade bilderna, ska ordna mera bilder.

Okej men så vitt jag också förstått så så är han var också nyligen fullt ut färgad (alltså blir vuxen ) så det kan ju alltså bara vara att han som Juvenil ännu inte fått smak för koralerna ;) vad jag vet är att Imperator & andra P. kejsare är VÄLDIGT glupska (har själv haft en utfärgad Imperator i ett 540 L bak i tiden ENBART fisk INGA koraller )

Oh ja det får mig att gå i spinn när jag ser på så fina koral revs akvarier :woooow: Kan knappt vänta tills jag kommer igång för att få in koraller till hösten -dregglar- (anledningen är finanserna & jag behöver även lite mer DYR utr. innan jag sätter i koraller )

Angående din fråga på sätt att skydda sagda koral så varför inte bara med hjälp av några plast (som inte släpper från sig gift ) bygga typ en liten kub med en sida öppen & sen klä den med t.e.x. myggnät ? ( i princip samma koncept som en yngelkasse ;) )

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur stor korallen är eller var den är placerad, men kan du sätta den på botten med ett durkslag över så kanske den kan få lite frid så du kan se om den bättrar sig?

Eftersom det framkommit i andra trådar att det är bäst att skölja all plast som kommer i karet så är det väl rekommenderat att göra det även i detta fallet. Och se till så det är rent från mat- och diskmedelsrester innan du stoppar det i karet också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur stor korallen är eller var den är placerad, men kan du sätta den på botten med ett durkslag över så kanske den kan få lite frid så du kan se om den bättrar sig?

Eftersom det framkommit i andra trådar att det är bäst att skölja all plast som kommer i karet så är det väl rekommenderat att göra det även i detta fallet. Och se till så det är rent från mat- och diskmedelsrester innan du stoppar det i karet också. :)

Mycket smart, ska man göra hålen litet större tror du så det kommer in mera ljus?! Han kommer ju inte åt den om hålen är typ 1cm i diameter?! Ska prova det och se om det fungerar, isf vet man ju orsaken, dock har jag sett min flavescense noppat på den men det måste varit efter alger eller ngt?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger går gärna o snor lite matbitar om dom kan vilket kan stressa LPS. Jag har en vitbröstad som ibland friserar en acro, han skalar av tillväxtopparna typ 2-3mm så helt säkra är dom inte.

Min Scopas lever farligt i fraggkaret då jag får jaga bort han från mina lps efter matning, annar är han där o pickar.

Annar så är det klassiska för LPS flöde o ljus, för mycket brukar kunna resultera i det du beskriver.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...