Gå till innehåll

Från lågt Ca till mjölkliknande vatten


Misfit

Rekommenderade inlägg

Ligger på tok för lågt i ca, ligger på 240. Så nu har jag köpt Gro Tech Calcium Pro.

Hällde i pulvret i en hink för att se hur vattnet reagerade. Det började koka och fräsa i vattnet och när det hade lagt sig hällde jag i vattnet bak i sumpen. Och nu ser det mjölkigt ut i akvariet. Någon som har erfarenhet av Gro Techs calcium pro?? Och hur mycket man kan tillsätta per dag i ml till 440l vatten. Det känns lite oroväckande att vattnet började koka och att det är så mjölkigt i burken nu. Fiskar ser ut att må bra än sänge iaf.

Är detta något jag ska fortsätta med eller ska jag helt enkelt köpa calcium från annan tillverkare???

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som måttstock brukar man väl säga att man kan höja Ca 10ppm/dygn har jag för mig. När jag blandar Fauna Marine's balling-kalsium med osmosvatten så har jag märkt att det blir viss värmeutveckling, men inte så att det börjar koka... Men det är visst viktigt att man häller pulvret i vattnet (och inte tvärtom).

Utfällningen kan väl bero på att du fått för hög koncentration Ca så att det fallit ut som Kalsiumkarbonat (eller vad det nu var som Kalsium fäller ut som).

Hur mycket vatten var det i hinken när du gjorde lösningen? Hur länge fick lösningen stå innan du tillsatte den till akvariet? Hur mycket av lösningen tillsatte du till akvariet?

Använde du osmosvatten eller kranvatten när du gjorde lösningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar faktiskt bäst om man tillsätter det direkt i akvariet. Då löser det sig bättre utan fällningar. Man bör inte höja för mycket på en gång, 10-20 ppm per dygn låter klokt.

CalciumPro Instant påverkar kH-värdet något och det kan vara bra att hålla koll på. Gör man allt för stora och snabba tillsatser av CalciumPro Instant så kan kH-värdet sticka iväg en del, men jag tror det mer något som påverkar mätningen än det verkliga kH-värdet för det brukar sjunka ner till normala nivåer snabbt igen och jag har inte sett någon effekt på pH-värde eller märkt att några djur reagerat negativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde kranvatten, ca 3l. Lösningen stod ca 30min innan jag hällde i det. Känns inte som att jag ska göra om det iaf. Doserar mindre nästa gång och prövar att skopa i direkt i burken. Det va inte mycket till manual på hinken men jag kanske kan hitta på Gro Techs hemsida hur mycket man ska tillsätta per 100l och dag osv. Jag kollade på "reef chemestry calculator", men Gro Tech fanns inte med där =(

Nu börjar det förresten klarna i burken. Ska hålla koll på kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte oxå en burk CalciumPro Instant. Det står att man vid större ökningar ska blanda ut det i vattnet man ersätter det som avdunstar med.

Provade därför att hälla i tre mått i ett gal med vatten för att se vad som hände.

Det började koka som redan är beskrivet. Sedan blev det mjölkigt och sedan sjönk pulvret till botten.

Trodde detta var Kalciumklorid som ska lösa sig i vattnet? Eller ska man hälla i den mjölkiga "slammningen"?

Tänker använda detta som ett kompliment till kalkvatten om detta inte räcker till för att försörja akvariet med CA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter på beskrivningen som att denna produkt är en blandning av natriumbikarbonat och kalciumklorid precis som konkurrenten Tropic Marin Bio Calcium. Skulle det vara ren kalciumklorid så skulle förvisso vattnet bli varmt när man löser det men man skulle inte få omfattande fällningar. Om det är en blandning av de två torra salterna natriumbikarbonat och kalciumklorid så ska den doseras direkt i akvariesystemet där det är rejält strömt men inte så att saltet kan landa på några djur - i sumpen m a o.

Att blanda produkten i en liten volym sötvatten före dosering leder bara till att kalcium och bikarbonat fäller som kalksten - kalciumkarbonat - och det är olösligt och hjälper inte akvariet på någon sätt. Möjligen har det t o m en negativ effekt eftersom de rena kalciumkarbonatkristallerna eventuellt kan gynna ytterligare utfällning av kalcium, magnesium och karbonat när de tillsätts till akvariet.

Jag har gått igenom effekterna av kalciumklorid och natriumbikarbonat i den här artikeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...