Gå till innehåll

Grå beläggning på levande sten.


Tomacee83

Rekommenderade inlägg

Har fått gråbeläggning på vissa av mina stenar. Tar en streamer och försöker blåsa bort det ibland men tycker de har ökat sista tiden å lägger sig över kalkalgerna på stenen. Mest på stenarna längst ner.

Nån som vet vad det är och om det finns nåt djur som gillar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick mitt att försvinna genom att tillföra lite mer bakterier "Reef Evolution BioDegrader" märkte jag skillnad med, körde ett par andra sorter innan utan sådan verkan.

Jag kan tänka mig att de handlar lite om dosen då den är betydligt större än den man har för andra preparat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick mitt att försvinna genom att tillföra lite mer bakterier "Reef Evolution BioDegrader" märkte jag skillnad med, körde ett par andra sorter innan utan sådan verkan.

Jag kan tänka mig att de handlar lite om dosen då den är betydligt större än den man har för andra preparat.

//NiXoN

Ok, vart köpte du det då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-revet men dom som handlar från Dogman kan tillhandahålla degrader.

Det kan dock vara ett rent sammanträffande att mitt försvann sig i samband med byte av bakterielösning.

KZ har en ny produkt som skall motverka sånthär samt fosfat, Bio... någonting.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår önskan att lösa problemet med bakteriefilmen men jag tycker nog att enklaste lösningen är att dra ner lite på koldoseringen. Just denna film på vissa ställen använder jag som indikation på för mycket organiskt kol och drar ner någon ml på doseringen och avväntar att den försvinner. När den försvinnit så brukar jag öka igen om det finns behov för det för övrigt. Jag har en pump som doserar in 1 ml FM Organic var fjärde timma normalt, dvs 6 ml per dygn i 450 liter vatten plus en annan pump som doserar 1 ml FM min var 16:onde timma - dvs 1,5 ml per dygn. Vid bakteriefilm sänker jag Organic-dosen till var 6 timme, dvs 4 ml per dygn.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat sänka koldosen, men jag körde nog inget förutom biopellets när jag hade deterius/grått på pumparna.

Jag kan inte ge en exakt angivelse för hur länge det tog från det att jag bytte bakteriekälla, det var en oväntad bieffekt. Jag bytte endast för att jag hade direkt tillgång till BioDegrader medans dom andra hade behövts beställas(på vintern dessutom).

Skulle dock gissa att skillnaden märktes efter ca 2 veckor, men jag måste poängtera att jag inte är hundra på att det var just BioDegradern. Jag gissade på den då det står "Eliminate turbidity, sludge buildup..." på flaskan och det var det enda jag ändrat på skötseln.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-revet men dom som handlar från Dogman kan tillhandahålla degrader.

Det kan dock vara ett rent sammanträffande att mitt försvann sig i samband med byte av bakterielösning.

KZ har en ny produkt som skall motverka sånthär samt fosfat, Bio... någonting.

//NiXoN

Bio-mate kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bio-mate kanske?

Alldeles riktigt, verkar som om den skall ha en specifik funktion mot detta samt ett par andra saker.

Tänkte eventuellt testa produkten frammöver, men jag kommer inte att kunna säga så mycket om den gråa hinnan.

Däremot om den minskar mängden deterius så vore det bra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detrius är en benämning som syftar till dött biologiskt material. Att minska det kan ju ske genom att minska tillförsel, öka bortförseln (suga upp, fånga upp i filter osv) eller öka nedbrytningen. Eftersom det står bio så betyder det nog att nedbrytningen ökar med allt det innebär. Öka nedbrytningen görs genom - ökad kolkälla oftast i akvariesammanhang - vad som är i detta preparat vet jag inte - det är bara lite allmänna funderingar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har mycket mindre av detta nu men men på stenar som inte har så start vattenström på sig och i sumpen finns det en del av detta detrius. Ibland riktar ja ena pumpen då försvinner lite av det som sitter på stenen men mycket sitter ganska hårt kvar. Finns det inget djur som tycker om att äta upp detta?. I kretslopp finns det ju djur eller organismer till allt:) och detta döda material kan ju inte va botten på listan:) I sumpen täcks hela botten av detta material och där bor det mängder av djur iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - det finns djur som äter detrius, framförallt i sand. Sjögurkor är ett exempel, sandlevande sjöstjärnor ett annat. på stenar så kan jag tänka mig att sjöborrar fungerar fint. Jag ser på min sten att där mina sjöborrar kommer åt så är det ganska rent medans det på ställen där det är svårt för dem att komma åt finns lite av varje.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alla de där, men sanden är vit å fin. Det är bara på stenarna. Men får försöks fixa nått långt att putsa med helt enkelt.

Då kommer dina djur inte åt helt enkelt. Någon liten eremitkräfta kanske. Det finns en som jag givetvis inte vet namnet på men som har brunvita ben (tvärrandiga) som är ganska liten och verkar komma åt överallt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...