Stensson Postat 2 april 2017 Författare Postat 2 april 2017 Haha. Vaknar med vårenSkickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
Stensson Postat 9 april 2017 Författare Postat 9 april 2017 Kommer inte ihåg när jag mätte ph sist, hittade ett gammalt test i källaren Verkar lågt får orange på salifert skalan. Enda sättet att höja ph ( alla andra värden verkar bra) är att testa att ta luft från rum typ vid öppet fönster? Har tagit från sumprummet tidigare Citera
Ouscazz Postat 9 april 2017 Postat 9 april 2017 Jag tar luft via en slang från vinden direkt till insuget på skummaren. Det höjer pH med ca 0,15 enheter över hela dygnet. Normalt ser det ut så här, med små variationer. Morgon pH 8,03 - 8,05 Eftermiddag pH 8,19 - 8,23 Sen kväll pH 8,08 - 8,12 Citera
Stensson Postat 9 april 2017 Författare Postat 9 april 2017 känns som det ger för liter för min del. Får kolla ph´t igen i kväll. Kan vara mitt test som spökar med Citera
Stensson Postat 14 april 2017 Författare Postat 14 april 2017 Har roat mig med att Rengöra sump, starta refugium, filtersocka äntligen i. 2 dagar tog det innan första filtret blev igensatt :-( Behöver få lite chaeto Ph fortfarandre lågt , precis satt igenång en reaktor med CDX På agendan : placera om lite koraller Citera
Stensson Postat 1 maj 2017 Författare Postat 1 maj 2017 Slutet på veckan är stora baltardagen Har tagit 7 tester nu. Alla värden förutom Kalium är ok ligger på 300 Blandat till en stamlösning av seltinkvarnsalt som jag skall dosera i 10 dagar. Mindes att jag tidigare följt en tråd för en massa år sedan av Clas A, lätt att hitta då man följer den. 1 Citera
Stensson Postat 21 maj 2017 Författare Postat 21 maj 2017 Har en påhängsskummare tycker den drar för lite luft. Så har varit på jakt efter en begagnad eller ny ett tag Har kollat på coralbox 500 samt bubble magus Bubble Magus Curve A5 på div köpsidor. Även kikat lit lite på deltec 1351 Igår var jag på korallfisken på jakt efter en Zebrasoma flavescens , tyvärr inga inne och det kunde dröja lite :-( Men så började jag prata liite om skummare, och frågade ifall de inte fick in något begagnat, valet var mellan en ny deltec eller cb, bm. Visst hade de en beg. inne. Fick ett riktigt bra pris, rengjorde den och skummar kanon redan efter en dag, drar massor med luft dessutom. Toppen dag igår, blev någon räka och en sixline wrasse o korall med. Borde dock kika på att göra om sumpen lite. Den är inte optimal längre. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.