Gå till innehåll

Vi som kör utan sump!


Amanite

Rekommenderade inlägg

Jag kör också utan sump. Använder en Deltec MC500 skummare hängandes invändigt i karet. På insuget till den så har jag monterat en ytavrenare typ denna: http://www.pwss.nu/image.php?productid=3380

Det fungerar alldeles utmärkt och har gjort så i flera år. Nackdelen är att mina snäckor har en förmåga att stöta till ytavrenaren vilket innebär att man nästan dagligen måste rätta till den så den står i våg.

Är det någon som vet om det finns någon liten invändig pump man kan montera nära vattenytan som suger ytvattnet och spolar tillbaka det i karet? Gärna med utrymme för en pytteliten blå svamp där ytskräpet samlas. Vill minnas att jag sett sådana pumpar tidigare men kan inte hitta någon nu.

Ytterligare en som kör med denna lilla manick alltså :)

Nackdelen med pump vid ytan är ju att det är väldigt svårt aff få den att plocka ytvatten utan att suga in luft (vilket blir ett fasligt liv) då ytan ju hela tiden rör sig.

vad kör du med för övrig filtrering förutom skummaren Ingemar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Någon som har bra erfarenhet av easy-life´s flytande filtermedia?

Ja, inom sötvatten. Det binder mikropartiklar och gör vattnet kristallklart men kan inte ersätta konventionella filtermetoder. Det finns liknande för saltvatten från bl.a. Grotech.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, inom sötvatten. Det binder mikropartiklar och gör vattnet kristallklart men kan inte ersätta konventionella filtermetoder. Det finns liknande för saltvatten från bl.a. Grotech.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det står på flaskan att även easy life är till för saltvatten.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag vet inte om jag kommer att skaffa koraller, men jag kör i alla fall med följande grejer sedan nån månad tillbaka.

- Juwel Rio 100 liter

- 2 x Koralia 2

- Ytavrinningsdelen kör jag med hjälp av en pump från Aquarium systems som heter Cobra. Detta är en filtrerande pump med inbyggd ytavrinnare, men jag använder inte mig av filtrering utan bara av ytavrinnaren.

- 2 x 18 watt T8 lysrör

- 1 Boyo WG-308 skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag vet inte om jag kommer att skaffa koraller, men jag kör i alla fall med följande grejer sedan nån månad tillbaka.

- Juwel Rio 100 liter

- 2 x Koralia 2

- Ytavrinningsdelen kör jag med hjälp av en pump från Aquarium systems som heter Cobra. Detta är en filtrerande pump med inbyggd ytavrinnare, men jag använder inte mig av filtrering utan bara av ytavrinnaren.

- 2 x 18 watt T8 lysrör

- 1 Boyo WG-308 skummare.

Kör du någon extern filtrering förutom skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du någon extern filtrering förutom skummaren?

Nä, jag förlitar mig fullt på 10 kilo levande sten. Håller koll på värdena hela tiden. Har dessutom bra fiskarter. Clownfiskar, damseller.

Vill lägga till det att jag använder inte Cobra pumpen mer för den fungerade inte alls. Lämnade tillbaka den och testade en annan modell. Den som nämndes tidigare. Man kan koppla den till ytterfilter eller ett pumphuvud, i mitt fall pumphuvud. Den funkar helt kanon! Kristallklar vattenyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag har varken sump eller ytavrinning. Jag hade problem ett tag med en ful hinna på ytan men sedan jag började med ozon så har den helt försvunnit. Jag har ozoniatorn kopplad till en luftpump som i sin tur är ansluten till en träutströmmare, ozonet är inte kopplat till skummaren, som går rak ut i vattnet. Har ozonet på timer ca 1h/dygn, nattetid. Det blir några enstaka microbubblor men den fula ytan är borta:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...