Gå till innehåll

problem med "film" på ytan


jetstar

Rekommenderade inlägg

mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!?

upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!?

kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-(

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Fungerar ytavrinningen som den skall? Om ytan inte bryts av ytavrinning eller genom att man riktar en av pumparna uppåt uppstår ofta en fet, oljig film på ytan. Utan att veta mer om ditt kar skulle jag säga att du har för lite cirkulation, fungerar båda originalpumparna som de skall?

Hur länge har du kört med tunzen? Om den är ny eller nyligen rengjord tar det ofta några timmar--->några dagar innan den kommer igång ordentligt.

Det finns en avrinningsmodul till RSM130 som man kan köpa separat som betydligt ökar flödet, kanske kan vara värt att kolla närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Fungerar ytavrinningen som den skall? Om ytan inte bryts av ytavrinning eller genom att man riktar en av pumparna uppåt uppstår ofta en fet, oljig film på ytan. Utan att veta mer om ditt kar skulle jag säga att du har för lite cirkulation, fungerar båda originalpumparna som de skall?

Hur länge har du kört med tunzen? Om den är ny eller nyligen rengjord tar det ofta några timmar--->några dagar innan den kommer igång ordentligt.

Det finns en avrinningsmodul till RSM130 som man kan köpa separat som betydligt ökar flödet, kanske kan vara värt att kolla närmare.

hej! har kört tunzen i typ en vecka! hade inget problem innan och ja båda pumparna fungerar bra samt att jag har en extra streamer på 2000l/h

har du någon länk eller tips på sida som säljer den modulen!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Fredrik.. Det skrev jag ju också till dig för ett par veckor sen ang ytavrinning :-D

Det här ska du ha, finns nästan överallt...

http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/Red_Sea_MAX_HP_Maxcessories.html#_1

Edit: Du har inte hinna på vattenytan, utan på stenarnas yta? Det är något helt annat... say hello to cyano. (länka in en bild så kan du få bättre hjälp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Fredrik.. Det skrev jag ju också till dig för ett par veckor sen ang ytavrinning :-D

Det här ska du ha, finns nästan överallt...

http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/Red_Sea_MAX_HP_Maxcessories.html#_1

Edit: Du har inte hinna på vattenytan, utan på stenarnas yta? Det är något helt annat... say hello to cyano. (länka in en bild så kan du få bättre hjälp)

men förlåt att minnet är kasst då;-) jag har gjort så många frågor så det är omöjligt att komma ihåg! hehe :smiley9: nej inte på stenaran på vattenytan!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) retas bara

Ok vattenytan.. det går att justera orginal gallret så att man får till ytavrinning lite hjälpligt. Det krävs lite tålamod och försiktigt justerande. men du ska försöka blockera hålet längst ner med locket så att du bara drar vatten så högt som möjligt, om det är riktigt grisigt så kanske det kan vara en idé att sänka vattennivån lite så att du får ner ytgeggan i sumpdelen och skummaren.

Rekommenderar dock att du skaffar den där ytavrinningsmojängen så du får ordning på det ordentligt.

edit: vinkla en streamer/returpump också så att du får rörelse på ytan. En returpump antingen raktframåt och lite upp, eller lite vinklat in mot mitten, tänk att du ska trycka allt ytvatten runt karet och mot avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) retas bara

Ok vattenytan.. det går att justera orginal gallret så att man får till ytavrinning lite hjälpligt. Det krävs lite tålamod och försiktigt justerande. men du ska försöka blockera hålet längst ner med locket så att du bara drar vatten så högt som möjligt, om det är riktigt grisigt så kanske det kan vara en idé att sänka vattennivån lite så att du får ner ytgeggan i sumpdelen och skummaren.

Rekommenderar dock att du skaffar den där ytavrinningsmojängen så du får ordning på det ordentligt.

edit: vinkla en streamer/returpump också så att du får rörelse på ytan. En returpump antingen raktframåt och lite upp, eller lite vinklat in mot mitten, tänk att du ska trycka allt ytvatten runt karet och mot avrinningen.

smiley1.gifTack för svaret! jag ska prova mig fram annars köper jag en sån "mojäng"! tycker att det bildas luftbubblor på en del stenar också? vadan detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...