Gå till innehåll

Fredrik1's


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

post-1582-14468923004304_thumb.jpg

Några pics från precis efter att jag fått firrar från Deep Ocean - fiskarna betydligt fetare nu... :)

Har fortfarande inte lärt mig få rätt på vitbalansen när jag fotar akvarium...

Har bytt bort ngr av mina tidigare firrar och dessutom hade jag ett ruskigt utbrott av velvet som raskt tog en hel del fisk innnan jag fick igång behandlingskar (ja, jag kör karantän...) och kunde köra koppar. Kopparbehandlinge fick vidare ett par att sluta äta...

/ F

post-1582-14468923002881_thumb.jpg

post-1582-14468923003206_thumb.jpg

post-1582-14468923003529_thumb.jpg

post-1582-14468923003738_thumb.jpg

post-1582-14468923003916_thumb.jpg

post-1582-14468923004127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härliga gyltor där Fredrik, allting fungerar bra ihop? Är riktigt sugen på att skaffa lite vackra gyltor, men är fortfarande lite skadad av erfarenheterna av hexatenia, men flashers, fairies och Wetmorellor ska ju vara en lite annan typ än Pseudocheilinus hexataenia. När det kommer till vitbalansen, vad har du för kamera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard nr 1 är en Gramma linki.

Äntligen får man se lite bilder, fet och fin fisk det dära, lite synd att vitbalansen sabbar färgerna för din jordani :P

hur stor är din laboutei? trodde inte färgerna skulle vara så attraktiva i verkligheten men de verkar rätt trevliga.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul med lite kommentarer! :)

Ricke: Bild 1 & 2 är precis som Sunny säger Gramma linkii. Jag har två stycken. En av de aggressivare Gramma-arterna (tillsammans med G. brasiliensis). Har en liten tanke om att skaffa ngr till och odla.

Jag har egentligen bara haft wrassar som huvudfamilj i mitt senaste kar och inga andra ”större” fiskar. Jag har dock en mindre Z. xanthurus som är väldigt dominant vilket gör att jag upplever att mina wrassar spelar mindre – vilket är synd…

Wrassar tillsammans har för det mesta funkat för mig men jag har varit försiktig vid introduktion (acklimatiseringsbox osv, se bilder ovan). Dock har jag haft wrassar som inte alls kommit överens och då har jag varit tvungen att flytta på dem. Olika arter har även olika temperament så man får läsa på. Ett stort kar med mkt gömställen är som vanligt bra.

Benighted: Tack, det uppskattas! Allt fungerar bra ihop – iaf vad gäller gyltorna. Som sagt jag har min Zebrasoma är lite bossig så jag har mindre spelande och flashande än vanligt men det e ok. Dessutom har Zebrasoman snart vuxit ur karet och skall till ett 1000 liters.

Vad gäller gyltor (Cirrhilabrus och Paracheilenius) så har det nästan alltid funkat för mig när jag kört ordentligt acklimatisering/introduktion… Vissa arter hade jag aktat mig för att blanda med andra wrassar (C. rosefacia och C. scotturum bl.a.).

Wetmorellor har jag aldrig haft problem med att blanda olika arter, dock aldrig haft två av samma. MYCKET trevlig fiskar!

Kameran är en gammal Canon 400D.

Sunny: Ja, jordanin är finare i verkligheten… :P

Min laboutei är runt 8 cm och bra mkt fetare nu än på bilden (har avmaskat). Färgerna är verkligen superfina och jag tror de hade varit ännu starkare om jag haft en hona eller hane till av samma art.

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler pics...

post-1582-14468923026706_thumb.jpg

post-1582-14468923026912_thumb.jpgTar med 200/22 inställning mest...

Norberg: Tack Norberg! Tycker allt du skall ha lite gyltor igen... Ska köra spegel - problemet är att min kirurg blir mental när jag gör det...får ha i flera stycken så kanske det går... :)

post-1582-14468923027164_thumb.jpg

post-1582-14468923027362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Freddi! P. inermis är inte svår baserat på mina erfarenheter. De går bra ihop och bröstar sig bara lite när de möts... Kan vara lite skygg men jag har märkt att det är individuellt...vissa blixtrar ut från revet vid matning medans andra simmar upp i vattenkolumnen lugnt och oskyggt så att säga. Detta är en av mina absoluta favoritfiskar! Bra nanofisk...

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Fredrik, blir mer och mer sugen på några fina gyltor, det är helt klart att du inte gör en mindre sugen med dina underbara fiskar :D

När det kommer till kameran, den är det inget fel på, det vet jag då jag har exakt samma modell, det jag gör nuförtiden för att slippa pyssla för mycket med vitbalansen när man tar bilderna är att köra med RAW läget och sen redigera vitpunkten i bildredigeringen, RAW läge har många andra fördelar med så det rekommenderar jag varmt, Canons egna medföljande program DPP är utmärkt till att att redigera vitpunkten, jag brukar använda droppverktyget (i Tools rutan->RAW tabben), på nån neutralt grå/vit yta på bilden och eventuellt redigerar tonen efteråt på bilden med Tune...

Vill man vara korrekt så tar man ett vitt eller neutralt grått plastkort i karet och tar en bild, vitbalanserar på den. Väljer Edit->"Save Recpie in file...". Sen går man ut i huvudfönstret (bildbiblioteket) och markerar de bilderna man tog under de förhållandena och högerklickar på en av den och väljer "Read and paste recipe from file...", nu borde alla ha en okej grund-vitbalans som du kan finjustera med Tune när du öppnar bilden...

Kör du med lightroom kan jag också hjälpa dig om du vill, säg bara till. Och har du nån bild som du vill att jag ska testa att redigera (gärna RAW, men även JPG går att göra en del åt) så kan du skicka den till Benighted2"snabel-a"gmail.com så kan jag kolla vad jag kan göra med den. Det blir lite mer avancerat då jag ser att du kör med blixt, då kan det bli lite olika blandning av ljus beroende på hur nära firren är med mera...

Vill du veta mer så är det bara tjöta på, alltid kul med fotosnack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani - jo jag pillar en del med RAW men är ingen hejare ännu. Grymt schysst med lite tips! Jag tar mest bilder under vattnet och har inte inte fokuserat så mkt på karet tidigare - vet inte varför faktiskt...

Slänger in ngr pics från Fillipinerna:

post-1582-14468923030172_thumb.jpg

post-1582-14468923029239_thumb.jpg

post-1582-14468923029435_thumb.jpg

post-1582-14468923029977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymma bilder, Mantisen (antar jag det är) är ju fantastisk. Hajen, ser ju nästan ut som en rävhaj, det är ju en hotad rackare, kul fångst isåfall. Muränan behöver helt klart en facelift :) och Hökfisken? (jag suger på fisk id jag vet ;)) är ju grymt snyggt inramad av gorgonian (igen osäker id, haha, skabbig man är på detta, har nog snöat in för mycket på stenkoraller känner jag).. Ser ju att du kan det här med fotografering och vitbalansen är ju perfekt i dessa (utom kanske hajen, men den är väl på långt avstånd) så det är ju uppenbart att du kan detta.. Plectranthias inermis bilden mins jag att jag sa wow till när den dök upp, riktigt fin. Så nu har du ju inga ursäkter för att inte komma med fantastiska bilder på de vackra djuren i framtiden, vi vet vad du kan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...