Gå till innehåll

Spara el kasta ut denna mask?


Ozric

Rekommenderade inlägg

Ni som kastar ut maskar, varför köpte ni levande sten?

Läser ganska ofta om folk som kastar ut maskar, krabbor m.m frågan som jag ställer mig då vad vill ni ha med levande stenen?`

//Daniel

Har hört om såna djur som ställer till mer än vad de hjälper. Som man dessutom aldrig el sällan ser.

Jag misstänker att jag har en mantis i karet. Får jag tag i den blir katten glad.

Hörde om en nyligen som fick med en BTA på LS. Det skulle iaf göra mig skitglad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maskarna ser jag som nyttodjur... att jämföra med pansarmalar och algätare i sötvatten... de luckrar upp sanden och håller rent i stenens gångar och porer, äter upp detrit och annat som landar på botten dessutom är de en indikator på om allt står rätt till...

Nackdelen är att det kliar som fan att sticka sig på dem (rekommenderar flickvännens vaxstrips för att få bort borsten), och att vissa väldigt ovanliga arter äter djur vi vill behålla...

därmed inte sagt att jag inte plockar ut de som blir för stora...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTA är inte ett nyttodjur, masken är det, håller fullt med Daniel, vill man inte ha de icke-söta nyttodjuren så är det väl lika bra att köpa död sten och lite bakterier. Mantis är überkul i ett litet sidokar, krabbor gör nytta i sumpen, parasitiska isopods, glasrosor och majano är väl några av de få som jag inte blir glad över, några få maskar är otrevliga, men de flesta är precis som daggmaskarna i marken goda nedbrytare som är viktiga i ekosystemet. Därför jag betalar tusentals kronor för lite sten i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört om såna djur som ställer till mer än vad de hjälper. Som man dessutom aldrig el sällan ser.

Jag misstänker att jag har en mantis i karet. Får jag tag i den blir katten glad.

Hörde om en nyligen som fick med en BTA på LS. Det skulle iaf göra mig skitglad!

Jo visst finns det "onyttiga" djur men om man kastar ut saker för att vara säker?

Tror nog att om du köpt begagnad sten att du kunde köpt en eller flera BTA för mellanskillande ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockar ur maskarna när dom blir allt för stora, inte för att jag tror att dom gör någon skada, utan för att det kryper i kroppen på mig när jag ser dem, Jag har mitt akvarie för att kunna njuta, inte för att få rysningar, då ser jag på skräckfilm istället !:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag tycker maskarna är söta.. De nosar i "luften"/Vattnet precis som en liten råtta :) när det kommer mat i karet.

Har tyvärr blivit av med i stort sett hela min besättning av mask :smiley13:

Har fått problem med alger efter de dog, dels av att de dog i karet och att de inte hjälper till med ev. över matning etc.

Blir lite fundersam när man läser vissa inlägg så jag var bara tvungen att fråga varför man inte vill ha livet ifrån levandestenen?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag tycker maskarna är söta.. De nosar i "luften"/Vattnet precis som en liten råtta :) när det kommer mat i karet.

Har tyvärr blivit av med i stort sett hela min besättning av mask :smiley13:

Har fått problem med alger efter de dog, dels av att de dog i karet och att de inte hjälper till med ev. över matning etc.

Blir lite fundersam när man läser vissa inlägg så jag var bara tvungen att fråga varför man inte vill ha livet ifrån levandestenen?

//Daniel

Måste hålla med dig, personligen hatar jag maskarna mer än pesten själv, dom är vidriga och äckliga ur alla perspektiv, men dom fyller en funktion, enda anledningen till att jag har dom kvar i mitt kar, Men ikväll så kommer nog ett par stycken att åka ur, börjat bli lite väl många av dom nu. Som Lasse säger, Monokultur är aldrig bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...