Gå till innehåll

problem med "knappar"


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hallå!

har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har

nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!?

vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form!

dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara ljuset helt klart. Var kom dom ifrån - vilka ljusförhållanden alltså?

Tiden talar emot dig också lite, kan vara att dom fortfarande är griniga om vattenvärdena skiljer sig mycket från det karet dom kom ifrån. Hur ser dina värden ut? Jag inbillar mig själv att en av mina knapp-kolonier reagerar på låg alkanitet genom att sluta sig, men det är nog något annat som spökar med det.

Jag antar att dom sitter på en lös sten fortfarande? Jag skulle personligen vänta lite till och om det inte förändras till nästa helg så flytta stenen till mellan-höjd i akvariet.

Du kan också testa under tiden att tex vinkla bort streamer/retur ifall dom står i värsta korsdraget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara ljuset helt klart. Var kom dom ifrån - vilka ljusförhållanden alltså?

Tiden talar emot dig också lite, kan vara att dom fortfarande är griniga om vattenvärdena skiljer sig mycket från det karet dom kom ifrån. Hur ser dina värden ut? Jag inbillar mig själv att en av mina knapp-kolonier reagerar på låg alkanitet genom att sluta sig, men det är nog något annat som spökar med det.

Jag antar att dom sitter på en lös sten fortfarande? Jag skulle personligen vänta lite till och om det inte förändras till nästa helg så flytta stenen till mellan-höjd i akvariet.

Du kan också testa under tiden att tex vinkla bort streamer/retur ifall dom står i värsta korsdraget.

Hej!

tackar! värdena ser bra ut tycker det rullar på fint för övrigt!har ju varit igång hos mig typ 5 veckor nu men hade 70% av det gamla vattnet med mig från säljaren samt all levande sten mm men kanske är möjligt att det skiljer sig lite mer än dom gillar! ska vänta en vecka och pröva med en flytt till lägre nivå så får vi se då!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...