Gå till innehåll

Algproblem


magnil

Rekommenderade inlägg

Kemiskt??

Man kan svälta dom med typ fosfatremover om höga fosfatvärden är problemet.

Diverse kemiska preparat för att döda dom finns väll oxå. Iallafall för cyano.

Får man algproblem så ska man kanske kolla över sina filter eller matningsrutiner. Måste ju finnas en svag länk någonstans. För dåligt dimensionerade filter till den biomassa du har i akvariet kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika preparat som påstår sig eliminera alger, Algen-Ex till exempel, men jag har läst många negativa erfarenheter om det så jag skulle personligen inte använda något sådant.

Annars är det precis som campokatt säger;

Alger behöver näring för att växa, så du måste minska näringshalterna, Nitrat och Fosfat för att prata i termer som du kan mäta i ditt akvarium.

Sen måste du ha lite algätare/lägre djur som stökar runt och håller rent också för att få till det. Utan mer information än det du har skrivit så är det svårt att ge bättre råd, men chansen är stor att du matar för mycket och har för lite näringsbegränsande filter, biologiska som kemiska, så att det är algerna som tar upp näringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macroalger kan vara bra att ha i sitt RSM jag fick sellan proble med andra alger dock tog dom över mitt kar ett tag så man måste rensa dom.Vilket kan resultera i en extra inkomst om man säljer dom vidare.

Lägger en bild på hur mitt kar såg ut förut med macroalger notera att jag inte har några fulalger fast jag kör med kranvatten och inga kemiska tillsättningar.

post-4307-14468921373983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...