Gå till innehåll

Cyano + Dino


xeniax

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltvattens akvarister skulle behöva lite råd.

Jag funderar på att köpa algen x och redslime remover till mitt akvarium på 200 liter jag har ingen sump till denna.

Det jag funderar på är :

Vad menar dom med att man ska tillföra syre hur skall jag göra det?

Det sägs att lägre djur kan dö utav det som tex :

emeriter och liknande stämmer det ?

Sen undrar jag eftersom inte jag har sump till mitt kar kan jag köra ändå?

Slutligen vad bör jag tänka på har varit jätte rädd för att testa redslime så vill verkligen ha råd och hjälp på vägen till en trevlig vitt sandbotten.

ps står att algen x inte tar bort cyano men tar det bort dino ? Och kan man köra med det på en gång eller är det något man borde tänka på med det också?

Vore jätte tacksam för svar..

Förstår att det är många som skriver liknande och att det kanske är jobbigt att svara på samma frågor om och om igen men som sagt vore evigt tacksam. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du skicka någon bild på eländet :)

MVH Lasse

Här är två bilder. Cyanon satt mest på glaset skrapa bort det mesta igår men råka få ner lite i botten får se om det tar sig så som det verkar just nu verkar det mest vara dino om jag är rätt påläst ? lite osäker på alger och sådant.

post-5304-14468921383_thumb.jpg

post-5304-14468921383196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två bilder. Cyanon satt mest på glaset skrapa bort det mesta igår men råka få ner lite i botten får se om det tar sig så som det verkar just nu verkar det mest vara dino om jag är rätt påläst ? lite osäker på alger och sådant.

Det verkar även som om det kommer bubblor ur det bruna när lampan varit tänd tillräckligt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge har karet varit igång.

tyckte mitt såg likadant ut i början.

Det har varit igång i lite mer än ett halvår nu ungefär.

Vet jag hade samma problem i mitt stora kar men det försvann av sig självt dock tog det 1 år i det stora karet innan det försvann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några värden på framförallt fosfat och nitrat, kör du med någon typ av amminosyror? Är det så att det bruna är mindre när det varit släckt under natten?

Det jag skulle göra i första hand nu vore att dra ner på belysningen några timmar samt att suga ur så mycket som möjligt varje dag för att minska biomassan. Då suger du strax före du släcker så du har mest att suga ut. Jag skulle också ersätta det utsugna vattnet med nytt. Eftersom det är i sanden så kan du ta en petflaska, kapa av botten och sätta sugslangen i halsöppningen. Stoppa ner flaskan och sug igång häverten. Stöt den öppna botten lätt mot sanden, den lättare skiten kommer att virvla upp och den tyngre sanden faller tillbaka.

När du fått ner biomassan så är det dags att titta på vägar att undvika det här framåt. när biomassan av "skitalger" är nere så kan också åtgätder som total mörkläggning vara bra att ta till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några värden på framförallt fosfat och nitrat, kör du med någon typ av amminosyror? Är det så att det bruna är mindre när det varit släckt under natten?

Det jag skulle göra i första hand nu vore att dra ner på belysningen några timmar samt att suga ur så mycket som möjligt varje dag för att minska biomassan. Då suger du strax före du släcker så du har mest att suga ut. Jag skulle också ersätta det utsugna vattnet med nytt. Eftersom det är i sanden så kan du ta en petflaska, kapa av botten och sätta sugslangen i halsöppningen. Stoppa ner flaskan och sug igång häverten. Stöt den öppna botten lätt mot sanden, den lättare skiten kommer att virvla upp och den tyngre sanden faller tillbaka.

När du fått ner biomassan så är det dags att titta på vägar att undvika det här framåt. när biomassan av "skitalger" är nere så kan också åtgätder som total mörkläggning vara bra att ta till.

MVH Lasse

Kollade värderna på en gång nu.

Ph : 8.0

Kh: 11

Phosfate 0,03

Nitrat 2.5

Nitrit 0

Calcium 490

Magnesium 1470

Relativa bra värden är väl lite sisådär på calciumet.

Kör inte med några direkta medel utom tropic marin pulver dosering för korallerna ska få bättre utfärgning.

Det som du beskriver har jag tidigare gjort många gånger jag total mörklägde en gång men korallerna verkade inte må bra utav det, Minskat ljustimmar har jag gjort tidigare vilket funka ett tag men kommer tillbaka lika fort igen. Sugit upp har jag gjort så mycket att jag har varit tvungen att köpa ny sand ett flertal gånger men problemet återstår fortfarande.

Tyvärr är det svårt att veta vem man ska lyssna på då alla säger så olika. Men är beredd på att testa de flesta teknikerna.

Senaste jag har hört nu är att man ska ha pumpar riktade neråt i sanden så att cyano och dino och grejer inte hinner lägga sig i sanden , Sen har jag hört att man inte ska bytta till nytt vatten när man har sugit upp på botten då de livnär sig på nytt vatten om detta är bullshit eller inte ? De har jag faktiskt ingen anning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att folk säger olika beror på att det finns olika erfarenheter beroende på att ett akvarium är inte det andra likt. Detta innebär att dina problem måste lösas unikt utifrån ditt akvarium. Dina värden är inte alarmerande vad gäller näringsnivåer i förhållande till ditt problem. Det finns tusentals akvarium runt om som har högre näringsvärde än dig och inte dessa algproblem. Det vanligaste rådet brukar vara att fosfatbegränsa så mycket som möjligt men jag är personligen inte säker på att det alltid hjälper mot cyano och kiselalger. Kiselbegränsa inkommande vatten (silikatfilter) brukar också vara ett vanligt råd - jag är lika osäker där eftersom exempelvis i mitt fall så använder jag inte ens RO vatten - och inga problem med kiselalger. Ett undantag kan jag tänka mig och det är om ditt vatten innehåller väldigt höga halter kisel - detta kan vara vanligt i den typ av landskap som Karlsborg ligger i men jag antar att Karlsborg tar sitt vatten från Vättern. Har du egen brunn? Om inte kolla med vattenverket i Karlsborg om de vet silikatnivåerna.

Vad jag förstår så har du provat alla standardmetoder utan resultat och det innebär ju att en sak vet du - de funkar inte helt ut i ditt kar.

Jag vidhåller dock att innan du går vidare så är det en god idée att minska biomassan med utsugning. När du har fått ner biomassan kan du börja (eller redan från början kört parallellt) något annat. Det första - (observera ej något mainstreamråd) skulle vara att dagligen sätta till lite nitrat. ta 40 gram kalium eller natriumnitrat och lös upp i 500 ml vatten. 1 ml av den lösningen i 100 liter akvarievatten höjer nitratnivån med ca 0,5 ppm. Har du två hundra liter och skall höja till 2 ppm så tar du alltså 4 ml av lösningen. Testa första dagen med 2 ml av lösningen per 100 liter av vatten. ingen effekt så kan du öka. Min tankegång går ut på att försöka förstärka övriga organismers konkurenskraft. Sug ut samtidigt som du gör det här. en annan väg som fungerade ihop med utsugning för mig sista gången jag hade röd cyano var att använda Fauna Marins Organic i låg nivå (1 ml/hundra liter vatten). Olika aminosyrepreparat skal du nog däremot låta bli just nu. Organic innehåller väldigt många spårämnen.

Har du någon fosfatabsorber? I så fall järn eller aluminum? Stig i Gemla har lyckats bra genom att kombinera järn och alumniumabsorbers. Titta gärna på PeterGG:s och Claes_A:s trådar om kiselager.

På bilderna är jag inte alltför säker på att det är kiselager - det kan vara en cyanoform. PeterGG kan ge dig råd hur du kan klura ut det.

Personligen anser jag att någon organism "kan livnära sig på nytt vatten" inte är med sanningen övernstämmande om inte det vattnet just innehåller ämnen som det är brist på i akvariet. Att störa ytan är dock inte en så dålig idée men i det fallet är nog ensanvändande sjöstjärna eller någon form av sandvändande fisk också en bra idée.

Det är klart att du får ordning på det här - men det tar lite tis är jag rädd

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att folk säger olika beror på att det finns olika erfarenheter beroende på att ett akvarium är inte det andra likt. Detta innebär att dina problem måste lösas unikt utifrån ditt akvarium. Dina värden är inte alarmerande vad gäller näringsnivåer i förhållande till ditt problem. Det finns tusentals akvarium runt om som har högre näringsvärde än dig och inte dessa algproblem. Det vanligaste rådet brukar vara att fosfatbegränsa så mycket som möjligt men jag är personligen inte säker på att det alltid hjälper mot cyano och kiselalger. Kiselbegränsa inkommande vatten (silikatfilter) brukar också vara ett vanligt råd - jag är lika osäker där eftersom exempelvis i mitt fall så använder jag inte ens RO vatten - och inga problem med kiselalger. Ett undantag kan jag tänka mig och det är om ditt vatten innehåller väldigt höga halter kisel - detta kan vara vanligt i den typ av landskap som Karlsborg ligger i men jag antar att Karlsborg tar sitt vatten från Vättern. Har du egen brunn? Om inte kolla med vattenverket i Karlsborg om de vet silikatnivåerna.

Vad jag förstår så har du provat alla standardmetoder utan resultat och det innebär ju att en sak vet du - de funkar inte helt ut i ditt kar.

Jag vidhåller dock att innan du går vidare så är det en god idée att minska biomassan med utsugning. När du har fått ner biomassan kan du börja (eller redan från början kört parallellt) något annat. Det första - (observera ej något mainstreamråd) skulle vara att dagligen sätta till lite nitrat. ta 40 gram kalium eller natriumnitrat och lös upp i 500 ml vatten. 1 ml av den lösningen i 100 liter akvarievatten höjer nitratnivån med ca 0,5 ppm. Har du två hundra liter och skall höja till 2 ppm så tar du alltså 4 ml av lösningen. Testa första dagen med 2 ml av lösningen per 100 liter av vatten. ingen effekt så kan du öka. Min tankegång går ut på att försöka förstärka övriga organismers konkurenskraft. Sug ut samtidigt som du gör det här. en annan väg som fungerade ihop med utsugning för mig sista gången jag hade röd cyano var att använda Fauna Marins Organic i låg nivå (1 ml/hundra liter vatten). Olika aminosyrepreparat skal du nog däremot låta bli just nu. Organic innehåller väldigt många spårämnen.

Har du någon fosfatabsorber? I så fall järn eller aluminum? Stig i Gemla har lyckats bra genom att kombinera järn och alumniumabsorbers. Titta gärna på PeterGG:s och Claes_A:s trådar om kiselager.

På bilderna är jag inte alltför säker på att det är kiselager - det kan vara en cyanoform. PeterGG kan ge dig råd hur du kan klura ut det.

Personligen anser jag att någon organism "kan livnära sig på nytt vatten" inte är med sanningen övernstämmande om inte det vattnet just innehåller ämnen som det är brist på i akvariet. Att störa ytan är dock inte en så dålig idée men i det fallet är nog ensanvändande sjöstjärna eller någon form av sandvändande fisk också en bra idée.

Det är klart att du får ordning på det här - men det tar lite tis är jag rädd

MVH Lasse

Hej igen ursäkta ett dröjt svar.

Jo vi har egen brun här ute väntar just nu svar från vatenverket,

tror inte kisel ska vara något problem i våran brunn sist vi kollade värderna var dock flor ett litet problem vet inte om flor påverkar akvariumet dock,.

Ska ringa och se om dom har fått in svaret idag.

Ja, förstår din teknik och den verar rätt så rimlig att höja nitratet, Skönt att jag fått lite andra råd nu när jag testat alla standard metoderna.

Ska testa suga upp från botten och höja nitrat så får vi se hur det går.

fosfatarbsorber har jag tyvärr inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egen brunn däruppe -> kan innebära höga järnvärden

Använder du osmos?

Orsaken till nitratrådet är att det kan vara så att du är nollad i nitratnivån även om din test säger 0 eftersom de är opålitliga, framförallt i låga nivåer.

Nästa knep att ta till om nitratknepet inte visar sig fungera är att höja pH med att använda kalkvatten när du fyller upp för dunstat vatten. På det sättet så begränsar du koldioxiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egen brunn däruppe -> kan innebära höga järnvärden

Använder du osmos?

Orsaken till nitratrådet är att det kan vara så att du är nollad i nitratnivån även om din test säger 0 eftersom de är opålitliga, framförallt i låga nivåer.

Nästa knep att ta till om nitratknepet inte visar sig fungera är att höja pH med att använda kalkvatten när du fyller upp för dunstat vatten. På det sättet så begränsar du koldioxiden.

MVH Lasse

Ringde idag till vatten verket men det enda dom hade kollat var ph som låg på 7,8 och kalk som låg på 6,7. Ska eventuellt köra en riktig koll på vattnet när jag fått ihop pengar så får jag precis alla värden. Kör inte med osmos just nu tycker det verkar som en jobbig teknik tvivlar inte på att det är bra men som jag har fattat det som måste man krångla med att lägga till ämnen som försvinner med detta. Ph ökning kan vara värt att tänka på enligt testet ligger pht på 8.0 kör med saliferts tester har varit bra innan men vet hur tetras tester bedrog en. I mitt stora kar hade jag enligt de testerna nitrit på 100 så ska göra vattenbytte idag för att vara på säkra sidan kan vara mycket riktigt att det spelar mig ett spratt. När du pratar om att använda kalk vatten är det något speciellt medel man köper till och blandar i vattnet då?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att jag fått lite andra råd nu när jag testat alla standard metoderna.

Hej,

Förlåt mig, men vad menar du med att du testat alla standardmetoder?

1. Du kör inte med osmos - anses av många vara en av de mest grundläggande standardmetoderna.

2. Du kör inte med kolkälla - anses numera vara en av välfungerande standardmetoderna.

3. Du har ingen fosfatabsorber - enligt många en av de mest beprövade och pålitliga standardmetoderna.

Och så hoppar du på första bästa tåget med nitrat. :)

Vore det inte bra att testa de tre ovannämnda beprövade sätten först?

Jag kan inte tala för andra men jag själv har upprepade gånger och av ren nyfikenhet kunnat framkalla små utbrott av kiselalger i ett annars ganska kliniskt rent akvarium. Det enda som krävdes var att hälla i ett par liter kranvattnet istället för osmosvatten. Boom! - så är akvariets rutor nästa dag överdragna med en bajsbrun hinna istället för vanlig gråvit bakteriehinna.

I ditt ställe hade jag nog satsat på 1) osmos, blött skumning och fosfatborttagare, eller 2) osmos, blött skumning och flytande kolkälla. Min erfarenhet är att det inte är bra att kombinera fosfatborttagare och flytande kolkälla. Inte för att nivåerna sjunker snabbt, utan för att kolkällan kommer att göra fosfatkulorna snabbt täckta av ett tjockt bakterielager som hindrar fosfaten att absorberas på removerns yta.

I övrigt så ligger du nog relativt högt på fosfaten, 0.03 ppm. Uppmätt med Salifert antar jag? Inte livsfarligt, och kanske inte förklarar dina algproblem fullt ut, men kan mycket väl vara en starkt bidragande orsak. Då har du alltså gott om fosfat och ska hälla i även nitrat. Då har du både fosfat och nitrat i burken. Jag har svårt att första att detta skulle göra situationen bättre. Möjligen kan det gynna även andra alger vid sidan om det du redan har.

Är det så att det du har i själva verket är dinoflagelater så är dessa en riktig pest och svåra att bli av med oavsett metod. Vad gäller dinosar finns det väl inte någon "foolproof" naturlig metod än så länge, då är vi ute i gissningslandet, all the bets are off. Höjning av pH har ansetts ha en eventuellt fungerande effekt, men dels funkar det inte alltid och dels kan det vara svårt att hålla pH:n uppe kontinuerligt på konstgjort sätt. Man kan naturligtvis testa algdödande medel som en sista utväg när inget annat hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var sorten för kalk på 6,7?

Du har högt pH för att vara där uppe, ni har inte något filter inkopplat eller är provet taget direkt från brunnen. Om det är direkt från brunnen så skulle jag nästan gissa på att ni bor söder om Karlsborg :) och då kanske faran för silikat i brunsvattnet inte är så stor - men kolla det först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Förlåt mig, men vad menar du med att du testat alla standardmetoder?

1. Du kör inte med osmos - anses av många vara en av de mest grundläggande standardmetoderna.

2. Du kör inte med kolkälla - anses numera vara en av välfungerande standardmetoderna.

3. Du har ingen fosfatabsorber - enligt många en av de mest beprövade och pålitliga standardmetoderna.

Och så hoppar du på första bästa tåget med nitrat. :)

Vore det inte bra att testa de tre ovannämnda beprövade sätten först?

Jag kan inte tala för andra men jag själv har upprepade gånger och av ren nyfikenhet kunnat framkalla små utbrott av kiselalger i ett annars ganska kliniskt rent akvarium. Det enda som krävdes var att hälla i ett par liter kranvattnet istället för osmosvatten. Boom! - så är akvariets rutor nästa dag överdragna med en bajsbrun hinna istället för vanlig gråvit bakteriehinna.

I ditt ställe hade jag nog satsat på 1) osmos, blött skumning och fosfatborttagare, eller 2) osmos, blött skumning och flytande kolkälla. Min erfarenhet är att det inte är bra att kombinera fosfatborttagare och flytande kolkälla. Inte för att nivåerna sjunker snabbt, utan för att kolkällan kommer att göra fosfatkulorna snabbt täckta av ett tjockt bakterielager som hindrar fosfaten att absorberas på removerns yta.

I övrigt så ligger du nog relativt högt på fosfaten, 0.03 ppm. Uppmätt med Salifert antar jag? Inte livsfarligt, och kanske inte förklarar dina algproblem fullt ut, men kan mycket väl vara en starkt bidragande orsak. Då har du alltså gott om fosfat och ska hälla i även nitrat. Då har du både fosfat och nitrat i burken. Jag har svårt att första att detta skulle göra situationen bättre. Möjligen kan det gynna även andra alger vid sidan om det du redan har.

Är det så att det du har i själva verket är dinoflagelater så är dessa en riktig pest och svåra att bli av med oavsett metod. Vad gäller dinosar finns det väl inte någon "foolproof" naturlig metod än så länge, då är vi ute i gissningslandet, all the bets are off. Höjning av pH har ansetts ha en eventuellt fungerande effekt, men dels funkar det inte alltid och dels kan det vara svårt att hålla pH:n uppe kontinuerligt på konstgjort sätt. Man kan naturligtvis testa algdödande medel som en sista utväg när inget annat hjälper.

Aw med standard metoderna menade jag släckning mörkläggning sugning och allt sådant trodde det var en bra förklaring på standard metoderna :/ Aja baja mig.. Just angående osmos har jag varit lite små rädd för att testa det då tekniken låter så fasligt avancerad med att göra jätte rent vatten och sedan hälla ditt medel som fattas medmera.

Aktivt kol har jag testat ha i klädde det i en nylånstrumpa som funkade bra dock såg inte jag någonskilnad på det om det var det du menade med kolkälla?

Fosfatabrosber har jag inte testat så det får jag ju kanske ta mig tid till att testa för att vara riktigt ärlig har jag mest kört med vanligt kranvatten blandat hållt koll på saltet och de vanligaste testerna med ph,kg,magnesium osv. Väldigt ny enligt saltvattensvärlden fortfarande. Håller på att försöka lära mig om det mesta. Antar det bådde finns nackdelar och fördelar med osmos ?

Eller kan det vara så att det bara är fördelar och inget man borde vara utan egentligen? Vet inte vad medlet algen x gör egentligen fick prova det mott algerna av en vän körde det ett tag i mitt stora kar när det hade samma problem gjorde lite skilnad men inget större. Men rätt som de var utan det medlet så försvann det bara nu ser jag även där att det börjar komma tillbaka men varom det kan vara kisel eller dino alg har jag ingen anning om. Får nog i sådanna fall införskaffa mig ett mikroskåp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var sorten för kalk på 6,7?

Du har högt pH för att vara där uppe, ni har inte något filter inkopplat eller är provet taget direkt från brunnen. Om det är direkt från brunnen så skulle jag nästan gissa på att ni bor söder om Karlsborg :) och då kanske faran för silikat i brunsvattnet inte är så stor - men kolla det först.

MVH Lasse

Bor emellan kalsborg och tibro ute i en liten skog varav därför vi har egen brunn. Testerna togs direkt ifrån brunnen. Kollade på tester som min far hitta som var taget 20 års tid tillbaka inte för jag tror jag ska gå efterdom men då fanns det ytterst lite silikat då, tror jag får lägga ut pengar på ett nytt prov i brunnen för att vara helt säker.

Om inte annat kan det vara bra att veta i framtiden med.

Men jag gör som så att jag fixar att någon kommer hit och gör nya tester så fortsätter jag skriva här när jag fått dom svaren då kan vi utgå ifrån och titta om det kan vara därifrån detta jobbiga bruna bös kommer ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aw med standard metoderna menade jag släckning mörkläggning sugning och allt sådant trodde det var en bra förklaring på standard metoderna :/ Aja baja mig..

Förlåt, var inte meningen att framstå som mästrande, blir alltid fel via opersonliga nätet.

Just angående osmos har jag varit lite små rädd för att testa det då tekniken låter så fasligt avancerad med att göra jätte rent vatten och sedan hälla ditt medel som fattas medmera. Antar det bådde finns nackdelar och fördelar med osmos ?

Behöver inte hälla dit något som fattas - att det fattas saker är bara bra, det är själva syftet med osmosen, att bli av med onödiga element. Enligt min uppfattning överväger fördelarna med osmos dess nackdelar.

Nackdelarna med osmos är dels att de flesta osmos är ganska långsamma och kan typ ta 10-12 timmar att fylla en 25 liters dunk. Dessutom får man kånka på osmosdunkarna om man inte vill att de ska stå i badrummet. Nackdelen med osmos är alltså att det är lite "jobbigt". Man kan köra med helt automatiskt system för att osmostillverkningen ska stanna och gå igång av sig självt med det är lite komplicerat, du behöver nivåvakt och magnetventil.

Aktivt kol har jag testat ha i klädde det i en nylånstrumpa som funkade bra dock såg inte jag någonskilnad på det om det var det du menade med kolkälla?

Nej, inte aktivt kol. Kolkälla är typ vodka eller annat, komersiellt medel från Fauna Marine, Zeo, Prodibio el.dyl. Socker har visat sig bruna korallerna. Biopellets är en fast kolkälla att ha i ett filter. Sök gärna på vodka-metoden och N och P reducerande pellets.

Fosfatabrosber har jag inte testat

Kan vara värt att testa, har du mycket fosfat kan en aluminiumbaserad sådan vara ett alternativ.

Hur som helst - lycka till!! *håller tummarna för dig att det inte är dinoflagelater*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Örlen eller Mölltorp alltså :) Det förklarar pH och alkalinitet. Då är det inte de tassemarker som jag misstänkte (upp mot Tiveden) och då är nog inte faran för höga silikatvärden så stor. Det har med berggrunden att göra och ner mot Tibro så har du gammal havsbotten och inte det urberg som är norr om Karlsborg.

Först är det nog viktigt att klura ut vad det är för organismer du har. Kontakta PeterGG så kan han ge dig råd hur du med ett mikroskop själv kan klura ut det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Örlen eller Mölltorp alltså :) Det förklarar pH och alkalinitet. Då är det inte de tassemarker som jag misstänkte (upp mot Tiveden) och då är nog inte faran för höga silikatvärden så stor. Det har med berggrunden att göra och ner mot Tibro så har du gammal havsbotten och inte det urberg som är norr om Karlsborg.

Först är det nog viktigt att klura ut vad det är för organismer du har. Kontakta PeterGG så kan han ge dig råd hur du med ett mikroskop själv kan klura ut det.

MVH Lasse

Tack så mycket ska kontakta honom.

Bor utanför Mölltorp för att vara exakt. :)

Det jag ska göra nu är att testa vodka metoden kolla mikroskåpiskt vad det är. Hör av mig i samma post längre fram när vatten och allt är testat för att se hur det har gått och jämnföra då med nu. Tack så mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket ska kontakta honom.

Bor utanför Mölltorp för att vara exakt. :)

Det jag ska göra nu är att testa vodka metoden kolla mikroskåpiskt vad det är. Hör av mig i samma post längre fram när vatten och allt är testat för att se hur det har gått och jämnföra då med nu. Tack så mycket :)

Bäställt lite nya grejer ifrån bioted

Artiklar:

Coral Magazine September/Oktober

AlgenEx 500 ml

ULFfosfat flytan · Ultra Life Flytade fosfatkontroll och avlägsnare 60 ml - 1 Red slime remover

Purple Up 473 ml

Tänkte testa fosfat removern till att börja med

Sen algen x för att se hur den verkar mott alger

kanske kan ta bort några skit alger iaf :)

( Ett steg framåt )

Annars blir det andra metoder att ta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...