Gå till innehåll

Från sött till salt!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag går i funderingarna på att faktiskt slänga undan sött och köra ett salt!

Har ett 160 liters opti white jag funderar på isådana fall.

Men det som gör mig osäker på är ljudet? ljudet folk skriver om ?

Vad är det som gör att saltvatten låter så otroligt mycket? Jag tål inte en massa ljud i mitt tv rum förutom tvn. och när jag sover måste det vara tyst!

därför har sött vatten passat mig bra..

Men jag älskar det vackra man får ut av saltvatten!!

Om det blir salt så fortsätter jag i denna tråden med projekt uppdateringar!

Men huvud frågan är nu! Vad är det som gör att saltvatten låter så mycket? är det dessa skummare? Finns det inga tysta skummare? kanske som man har helt under vatten ? jag vet INGET!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kul att se att du funderar på att kliva in i saltträsket.

Tänkte bara kommentera dina ljudfunderingar.

Det finns en uppsjö olika tekniska hjälpmedel som kan underlätta skötseln av ett saltvattenskar. Vissa är nödvändiga medan andra kanske blir "nödvändiga" förrän efter ett tag när man grottat in sig ordentligt och inte tycker man har ett fullgott liv om man inte kan köpa den nyaste revolutionerande uppfinningen på marknaden ;)

Överlag har man dock ofta mer teknisk utrustning i ett saltkar än i ett sött. Cirkulationen är ofta betydligt kraftigare, belysningen är starkare och en skummare bör man ha. Alla fläktar, pumpar och vatten som skall förflyttas skapar ljud. Därmed är inte sagt att man kan få till tysta kar. Om du gör lite efterforskningar här på guiden eller på nätet kan du säkert få idéer kring vilken utrusning du bör skaffa till ditt kar och hur mycket det kommer låta. Det finns mängder av mer eller mindre knäpptysta skummare och pumpar att tillgå.

Mitt råd är att du läser på ordentligt, speciellt de artiklar som finns här på guiden för nybörjare.

Sedan gäller det att läsa, fråga, läsa och fråga.

Avslutningsvis vill jag bara säga att du inte behöver vara orolig för ljudet så länge du köper "rätt" utrustning och jag har hittills aldrig träffat någon otrevlig person inom denna hobbyn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kommer jag till nästa fråga! Ljuset har jag jag har en armatur på 4x24w 80 cm lång samt en 150w mh att tillgodo gå med.. Akvariet har jag! Massa wave maker på 2000l/h har jag liggandes.. så det enda jag behöver mer är ju ja tekniken som då orsakar ljudet!! Vi säger att karet är på 120 liter. det är mellan 120-160..

Någon som har en TYST skummare att rek??

Och vad mer behöver jag? iomed att jag bara har cirkpumpar ljus och karet.. antar att jag behöver en hel del till!

Räcker det att jag kör 4*24w t5 med bra rör i för saltvatten . eller jag ska komplettera med 150w mh? det verkar lite kraftigt.

Karet är 80*50*40.

Finn ingen rikedom att tillgodo gå från så får anpassa sakerna efter den tillfälliga ekonomin också! tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag är helt NY på detta! Behöver alla skummare luftpump? körde artemia odling i rummet bredvid sovrummet! och det varade inte många dagar iomed att jag inte klarar av bubblandet när jag ska sova! så då antar jag att skummar planerna får vara nerlagda.. jag måste verkligen ha det tyst! Har småbarn så på kvällen njuter jag av tystnad och lugn och ro haha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör en sump på dom orginal karen på 54 liter! Någon som har REK på en TYST skummare om passar bra i den!

Och vad mer behövs inhandlas! Handlar i intervaller och stressar inte! Men är dock mycket planerings benägen så måste ha allt uppskriver jag ska inhandla haha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble magus är väl hyffsat tyst,

Men om du vill ha det riktigt tyst (ljudlöst) måste du nog punga ut lite pengar...

Då är det Bubble King, KZ, Vertex, De lite dyrare skummarna. Sen går det såklart att ta en billigare skummare och sätta på en tyst pump, men det blir nog ungefär lika dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, Iom att du har så pass liten vattenvolym kanske det är onödigt med såna skummare kom jag på. Men visst http://www.drakfisken.se/skummare/1470-vertex-alpha-170.html Den är för större vattenvolym, och väldigt dyr.

http://www.aquariumspecialty.com/catalog/product_info.php?cPath=34_713_136&products_id=1807 fortfarande väldigt dyr, men för mer lämpad för din vattenvolym, plus att du kan uppgradera i framtiden utan att behöva byta skummare.

Ja då bubble magusen är bra, men skulle satsa på NAC5/NAC6 istället, då företagen ofta skriver att de klarar av mer vattenvolym än de kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet möjligtvis inte vad det är för skummare han startar upp i filmen.. den gör ju verkligen inget ljud alls!

Jag tänkte lite på det här med ekonomiskt osv.. efter som jag har ljus cirkpumpar osv osv hemma så kan jag lägga rätt mycket på skummare! så det gör dock inget om den kostar en del!

EDIT: är det en sådan du länka till ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...