Gå till innehåll

Vad kan man ha i ett 300 liters akvarium?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Här kan du se vad jag har haft i mitt RIO 300, vilket har fungerat bra för mig och fiskarna (fina färger och bra tillväxt). Dock har nu Hepatusen nästan växt ur detta kar..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32962&page=3

Tack ska kolla de.

Nån som vet om de finns några kirurger eller kejsare som kan vara i 300 liter utan att växa ur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft både en liten hepatus och en flavis i mitt lilla 80l. Vet att många tycker det är djurplågeri men jag tyckte dom verkade må bra.

Fiskar brukar väll anpassa sig efter dom levnadsförhållanden som råder. Köper man små ex så tror jag inte det är några problem.

Jag tänker oxå lite på gäddorna dom hittade i dikena rund det gamla uttorkade sjön i rosenkälla utanför Linköping. Trots att sjön varit borta i ett par hundra år så levde gäddor kvar som dvärgar i dikena däromkring. Alltså inte gäddor som vandrat upp under leken.

När jag odlade Malawiciklider så växte ynglena mycket långsammare om man hade dom i ett litet kar även om dom fick lika mycket mat som dom som gick i ett större.

Jag kanske är ute o cyklar med mina teorier men nån mer kanske har liknande erfarenheter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft både en liten hepatus och en flavis i mitt lilla 80l. Vet att många tycker det är djurplågeri men jag tyckte dom verkade må bra.

Fiskar brukar väll anpassa sig efter dom levnadsförhållanden som råder. Köper man små ex så tror jag inte det är några problem.

Jag tänker oxå lite på gäddorna dom hittade i dikena rund det gamla uttorkade sjön i rosenkälla utanför Linköping. Trots att sjön varit borta i ett par hundra år så levde gäddor kvar som dvärgar i dikena däromkring. Alltså inte gäddor som vandrat upp under leken.

När jag odlade Malawiciklider så växte ynglena mycket långsammare om man hade dom i ett litet kar även om dom fick lika mycket mat som dom som gick i ett större.

Jag kanske är ute o cyklar med mina teorier men nån mer kanske har liknande erfarenheter??

Det där att man skulle kunna ha fiskar i alltför små behållare och att de skulle "anpassa sig" till det lilla utrymmet tycker jag låter som bonsai kitten ungefär...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med angående dvärgkejsare. Min C Bispinosus är en liten pärla som inte växer ur karet (dessutom relativt billig)

Min Z Flavescens har blivit större men växer inte ur karet på ett bra tag, också en trevlig kirurg (om än lite mopsig mot nykomlingar).

Min A Nigircans var lite större när jag köpte den, men har växt klart blygsamt (är f ö den mest livliga och orädda fisken)

post-4970-14468921493323_thumb.jpg

post-4970-14468921492952_thumb.jpg

post-4970-14468921493142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där att man skulle kunna ha fiskar i alltför små behållare och att de skulle "anpassa sig" till det lilla utrymmet tycker jag låter som bonsai kitten ungefär...

Ja, jag avlar ju inte fram nån slags freakfisk i mitt hemliga försökslabb här hemma..

Tänker mer att fiskar verkar ha en bättre förmåga att anpassa sig än däggdjur som exempelvis katter... Håller med om att framavlandet av hundar och katter har gått till överdrift i många fall.

Fiskar växer ju inte lika fort i små sjöar som i stora... Så är det ju. Det betyder ju inte att dom plågas i den lilla sjön.

Eller??

Vill inte sabba tråden med nån jobbig diskussion om detta. Men fiskar växer nog inte ur ett akvarie så fort och lätt som man kan tro...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag avlar ju inte fram nån slags freakfisk i mitt hemliga försökslabb här hemma..

Tänker mer att fiskar verkar ha en bättre förmåga att anpassa sig än däggdjur som exempelvis katter... Håller med om att framavlandet av hundar och katter har gått till överdrift i många fall.

Fiskar växer ju inte lika fort i små sjöar som i stora... Så är det ju. Det betyder ju inte att dom plågas i den lilla sjön.

Eller??

Vill inte sabba tråden med nån jobbig diskussion om detta. Men fiskar växer nog inte ur ett akvarie så fort och lätt som man kan tro...

Ska man vara exakt hur pass stort akvarium en fisk egentligen ska ha enligt alla rekomendationer har alla för litet akvarium för sina fiskar.

Man måste gå enligt egna erfarenheter det har jag nu lärt mig efter en hård väg över att lita för mycket på vad alla andra säger.

Jag har en scopas kirurg i mitt kar somliga säger att det går somliga säger att det inte går det är olika för olika hemsidor. Ska jag gå efter rekomendationen måste jag minst ha 700 kanske till och med ända upp till 1000 liter för denna fisk beroende på hemsidornas val.

En sak är om man köper en fisk som knappt kan vända sig förens den är över till andra sidan.

Sen precis som du säger med att dom växer inte så fort men det beror även på näringen fisken får. Precis som barn växer kanske inte dom till sin fulla längd om dom inte får i sig rätt näring dom behöver ha för att växa.

Sen finns det exemplar där faktiskt fiskar blir mindre än vad dom egentligen ska bli vad det beror på om det är storlek på kar eller näring har jag ingen anning om. Men man får ändå tänka efter huvudet angående val av fisk vad som är rimmligt och inte många gånger ser man detta själv.

Men plugga på om fisken läs om erfarenheter sen kör...

Finns inget som säger enligt lag att det är fel.

Men förståelse får man ha kolla levnadsätt, medmera sen i havet har inte fisken tillgång till mat varenda dag det behöver dom inte ha i akvarium heller detta menar jag inte med att man inte ska mata men en dom ska åtminstonde kunna klara sig 2 dagar utan mat. Tycka vad man vill om detta håller med om att det är en onödig diskution att bråka om. Sen mycket av det jag skriver nu är information jag själv har fått av många er här på forumet som jag bara kopierar till detta svar med egna tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...