Gå till innehåll

Osram 67 vs. Philips blårör


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Nu har jag själv inte möjlighet att jämföra eftersom Philips rör inte tillverkas i en storlek som får plats i min armatur, men jag tänkte upplysa folk som skulle kunna vara intresserade att det kanske finns ett alternativ till Osram 67 som dessutom skulle kunna vara mer effektivt!

Jag har letat lite i Philips katalog efter ett ganska blått rör och hittade istället ett blårör som gjorde mig lite intresserad: http://www.ecat.lighting.philips.com/l/catalog/catalog.jsp?userLanguage=sv&userCountry=se&catalogType=LP_PROF_ATG&_dyncharset=UTF-8&categoryid=LP_CF_TL5HOC_EU_FA_SE_LP_PROF_ATG&productid=927928018024_EU_SE_LP_PROF_ATG&title=MASTER%20TL5%20HO%20Colored%2024W%20Blue%201SL&ctn=927928018024_EU

Specifikationer från tillverkarnas hemsidor Osram/Philips (24W T5):

Ljusflöde: 525lm/550lm

Brinntid: 20.000h/24.000h

Om man tittar på de bifogade spektrumkurvorna så ser de ganska lika ut ändå. Bilden med färggranna bakgrunden är på Philips-röret och kommer från Philips hemsida. Den andra bilden kommer från: http://www.aquariumline.com/catalog/osram-24watt67-actinic-neon-specifically-saltwater-aquariums-p-4248.html?language=en

Spontant tycker jag att om priset är detsamma så skulle jag nog välja Philips-röret då det verkar ha lite högre ljusflöde (5% ungefär) och cirka 20% längre brinntid. Spektrumkurvan för Philipsröret ser dessutom ut att bättre kunna passa in på zooxanthellernas behov, men jag kan ha fel.

post-5077-14468921531347_thumb.jpg

post-5077-14468921531423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...