Gå till innehåll

Med vad och hur matar ni med tanke på fosfat från frysfoder osv


campokatt

Rekommenderade inlägg

Ja, jag undrar mest hur ni beter er när ni matar era fiskar och med vad...

Jag har alltid kört med fryst artemia som jag brutit loss en 0,5x0,5cm stor bit och löser upp i akvariet(idag 80l med 4 småfiskar). Detta för att både fisk och koraller ska kunna ta för sig.

Börjar undra om detta kan vara det som gör att jag ibland får kladdiga anger i sanden och på stenen. Sanden blir lixom klumpig. Alltså att jag via maten får med mig fosfater, har aldrig kunnat mäta nått fosfat dock...

Innehåller frysfoder fosfat? Är det bättre att köra med småpellets tex?

Hur gör ni? Stommar ni fryst artemia direkt i akvariet eller tinar ni upp det i ett glas och sköljer av dom med nytt vatten eller nått??

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag matar mest med pellets, kanske på lördagar kan de få en liten bit fryst artemia att kalasa på :) brukar bara hålla ned biten med en sked så de får picka i sig långsamt.

Artemia (fryst) innehåller nog en del fosfat i sin isklump vad jag förstått, vore dock intressant att få mer exakta fakta på vad det påverkar per akvarie-100L i ppm för en kub, eller så.

Men pellets har jag hört är lite kompaktare och bättre vad gäller fosfat, dock hörsägen i vanlig ordning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste anpassa sin filtrering till innevånarnas behov, inte tvärtom...

Jo, det är sant. All mat blir ju till gödningsämnen vad det lider med fiskarnas hjälp, detta kan ju i viss mån skummas bort innan det bryts ner helt.....

Trodde mer det var "färdigt" fosfat som släpptes ut med frysta räkor...

Fosfat som sådant kan man ju inte skumma bort tex. Nån fosfatremover hjälper väll en del men kanske inte tillräckligt om det är mycket som kommer med räkorna....

Nån som har mätt på hur mycket fosfat som kommer med mysis/artemia???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innehåller frysfoder fosfat?

Ja.

Är det bättre att köra med småpellets tex?

Det är inte visat att det är så. En hel del akvarister brukar mena tvärtom, att det är mera fosfat i torrfoder.

Hur gör ni?

Jag tar ett syntetisk kaffefilter, lägger i fryst mat och sköljer under rinnande kallvatten från kranen. Torkar med lite hushållspapper så det inte droppar på vägen till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Men det är så att ni sköljer den frysta maten och inte smular sönder det dirrekt i karet som jag?

Min burk är ju än så länge ganska liten så det är därför jag frågar. En liten bit mat kan kanske ställa till det ganska ordentligt för mig...

Ska skippa den frysta maten ett tag och se om det blir bättre.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hackar loss en bit fryst mat med en kniv och sedan sköljer den lilla biten. Min burk är också liten, ca 80 liter. :)

Tänk bara på att pellets kan innehålla mer fosfat än sköljd fryst mat.

Mmm, men fisken äter ju pelletsen... Då kommer ju inte fosfatet ut i vattnet direkt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...