Tedd Postat 9 mars 2011 Dela Postat 9 mars 2011 Tjenare, startar en ny tråd för säkerhetens skull ifall få kommer och tittar på min akvarietråd ^^Vill skaffa en Diadema setosum när karet är redo och undra om skötselråd för denna och vad jag ska förebygga för att den ska trivas.Tacksam för eran hjälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 9 mars 2011 Dela Postat 9 mars 2011 Om ditt kar är 40 liter rekommenderar jag inte en Diadema Setosum.. den växer enormt snabbt och på ett par-tre månader kommer den tyvärr att ha vuxit ur karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 9 mars 2011 Författare Dela Postat 9 mars 2011 Om ditt kar är 40 liter rekommenderar jag inte en Diadema Setosum.. den växer enormt snabbt och på ett par-tre månader kommer den tyvärr att ha vuxit ur karet.jaha, det var synd... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 9 mars 2011 Dela Postat 9 mars 2011 Ja de växer snabbt och sedan är de inte helt ofarliga. Det finns ett koppel av diademaarter som ser ganska lika ut. Jag har stuckit mig ett antal gånger eftersom detta är en av mina favoritborrar. Fram till någon tid sedan så fungerade det bra - i med fingret i varmt vatten en 20 minuter - sedan frid och fröjd. Men de två sista gångerna har inte varit lika fröjdsamma. Ordentligt stick - ont - värme - onda borta - 4 timmar senare - mår tjyvtjockt - förstår inte varför - tror magen krånglar - efter ytterligare 4 timmar - inser vad det är - senare efter 8 timmar ingen mer ont - frid och fröjd. Tre veckor senare - då fastnar en tagg - ont - värme - inte ont - något senare - mår tjyvtjockt - favorit i repris. Har inte stuckit mig sen - dock en tidsfråga - har 5 i stora karet och 2 i lilla MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 10 mars 2011 Dela Postat 10 mars 2011 Köpte en sådan på akvarieleasing i måndags och Tommy där stack sig på en av dom och det såg presis ut som om han tatuerat in 2 prickar i fingret och det såg ut som att det gorde ont som fan då han vred sig bra i ansiktet men höll god min för jag var där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 10 mars 2011 Författare Dela Postat 10 mars 2011 Hehe, ja, alltså de har ju sina taggar för ett syfte ^^ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 10 mars 2011 Dela Postat 10 mars 2011 Ja, de är inte kul att sticka sig på. Många är de turister i bl.a. Thailand som har trampat på borrar när de badar. Avbrutna taggar långt in i foten som får plockas ut med läkarhjälp. Svåra plågor... Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nightdemon Postat 30 januari 2012 Dela Postat 30 januari 2012 Har en sådan borre i karet, kapar tråden lite med en fråga: äter dom bara alger eller kan dom ge sig på koraller? såg att min visade min enda mjukkorall en hel del uppmärksamhet.... sen vet jag inte om det saknades en bit eller om jag är bara nojig.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 31 januari 2012 Dela Postat 31 januari 2012 Om dom inte har tillräckligt med mat så tror jag de kan ge sig på koraller med, ingen favoritföda verkar det som men en av mina acros har blivit lite toppad ibland, och det är min prime suspect, men har inte blivit tagen på bar gärning... Inte på nåt sätt på en nivå där jag skulle slänga ut den än, gäller att få algerna växa snabbare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 31 januari 2012 Dela Postat 31 januari 2012 Jag har tagit men gamla Diadema sjöborre på bar gärning med att äta på min sinularia. Det slutade med att den ätit upp ca 60% av korallen innan jag gjorde mig av med borren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.