Gå till innehåll

Diadema setosum


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare, startar en ny tråd för säkerhetens skull ifall få kommer och tittar på min akvarietråd ^^

Vill skaffa en Diadema setosum när karet är redo och undra om skötselråd för denna och vad jag ska förebygga för att den ska trivas.

Tacksam för eran hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de växer snabbt och sedan är de inte helt ofarliga. Det finns ett koppel av diademaarter som ser ganska lika ut. Jag har stuckit mig ett antal gånger eftersom detta är en av mina favoritborrar. Fram till någon tid sedan så fungerade det bra - i med fingret i varmt vatten en 20 minuter - sedan frid och fröjd. Men de två sista gångerna har inte varit lika fröjdsamma. Ordentligt stick - ont - värme - onda borta - 4 timmar senare - mår tjyvtjockt - förstår inte varför - tror magen krånglar - efter ytterligare 4 timmar - inser vad det är - senare efter 8 timmar ingen mer ont - frid och fröjd. Tre veckor senare - då fastnar en tagg - ont - värme - inte ont - något senare - mår tjyvtjockt - favorit i repris. Har inte stuckit mig sen - dock en tidsfråga - har 5 i stora karet och 2 i lilla :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sådan på akvarieleasing i måndags och Tommy där stack sig på en av dom och det såg presis ut som om han tatuerat in 2 prickar i fingret och det såg ut som att det gorde ont som fan då han vred sig bra i ansiktet men höll god min för jag var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de är inte kul att sticka sig på. Många är de turister i bl.a. Thailand som har trampat på borrar när de badar. Avbrutna taggar långt in i foten som får plockas ut med läkarhjälp. Svåra plågor...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Om dom inte har tillräckligt med mat så tror jag de kan ge sig på koraller med, ingen favoritföda verkar det som men en av mina acros har blivit lite toppad ibland, och det är min prime suspect, men har inte blivit tagen på bar gärning... Inte på nåt sätt på en nivå där jag skulle slänga ut den än, gäller att få algerna växa snabbare :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...