Gå till innehåll

Skummare installerad och nu 2 frågor.


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor.

1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet?

2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Ted;Lite nyfiken på hur du har borrat en MCE-600 det har jag aldrig hört om eller sett förrut, har du någon bild? Roligt med lite specialare ;)

Min erfarenhet av den skummaren är att den kan få för sig att överskumma rätt kraftigt ibland och då är det oftast enklast att bara höjja koppen.

Är den ny så kan det ta ett tag innan du hittar ett bra driftläge och då är det ingen större vinst att bara skumma ut vatten.

Får du ut mycket bubblor i karet så brukar det vara relaterat till att man strypt luftflödet för mycket. Då blir vattenflödet genom skummaren blir så högt att de bär med sig bubblorna ut i karet.

En personlig erfarenhet av den skummare är dock att man behöver rengöra koppen relativt ofta för att uppnå maximal effekt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert,

Kul att du kom över en 600 :)

Även min var lite krånglig i början, man måste lära känna varandra lite för att hitta bra nivåer.

Prova som andra har tipsat om tidigare att höja upp koppen mer eller mindre så högt du kan, och öka luften.

Jag tömmer/rengör koppen ungefär var 5e dag nu, och har inte haft problem med överskumning på väldigt väldigt länge.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert,

Kul att du kom över en 600 :)

Även min var lite krånglig i början, man måste lära känna varandra lite för att hitta bra nivåer.

Prova som andra har tipsat om tidigare att höja upp koppen mer eller mindre så högt du kan, och öka luften.

Jag tömmer/rengör koppen ungefär var 5e dag nu, och har inte haft problem med överskumning på väldigt väldigt länge.

Lycka till!

Ja nu är allt viktigt på plats och mce 600 var nog den enda vettiga lösningen på min burk. Lite OT jag glömde pluppen som döljer skruven hos dig men den överlever jag utan, alla lysrör var samma färg med 14000 kelvin jag gissar att du bara använt kartongerna från andra lysrör som skydd och sen glömt bort det men det funkar fint ändå får fixa nya färger lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

microbubblor är normalt första dagarna, men du kan ställa ner vattennivån i skummaren genom att höja skivan som sitter vid utloppet, så fyller den inte upp koppen med vatten.

Då minskar även utsläppet av microbubblor

Är inte hundra på hur du menar med skivan men jag får kika på det ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är allt viktigt på plats och mce 600 var nog den enda vettiga lösningen på min burk. Lite OT jag glömde pluppen som döljer skruven hos dig men den överlever jag utan, alla lysrör var samma färg med 14000 kelvin jag gissar att du bara använt kartongerna från andra lysrör som skydd och sen glömt bort det men det funkar fint ändå får fixa nya färger lite senare.

Åh fanken, dom rören du fick har jag aldrig använt faktiskt (fick med dom i kartongerna till den andra rampen)...

Bara att du kommer förbi o hämtar andra rör och pluggen om du vill, slå en pling så löser vi det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...