Gå till innehåll

1:a saltkaret, behöver lite råd


lillecca

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan.

Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium?

Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande..

Skulle även uppskatta lite hjälp med att hitta passande, inte varken över eller underdimensionerade tillbehör till detta. :)

Tack på förhand

Mvh

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en åsiktsfråga och ingen funktionell fråga. Min åsikt är att i så små kar går det utmärkt med en intern sump som i ett clownhotell eller också använder man sig av ett ryggsäcksfilter. Skall du dessutom dölja det bakom en BTN modul eller bakgrund så är valet givet - i alla fall för mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, med 59-liters kar blir det ofta bara teknik kvar om man bygger sumpar och filter utanför karet. Jag skulle istället anpassa livet i karet så att det inte kräver enormt näringsfattigt vatten så blir det lättskött och det krävs inte så mycket teknik:

1. Inte en massa fiskar som kräver matning. Något enstaka smått räcker.

2. Skivanemoner, knappar som är riktigt svåra att ha ihjäl om det ens är möjlgt... :o

3. Någon mjukkorall.

4. Inga LPS-koraller som kräver matning och inga SPS.

Lasse, har fina trådar om såna kar (även om jag kanske skulle dra ner ännu mer på fisksidan för enkelhetens skull).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, säg att man bygger en intern sump då för enkelhetens skull och de fiskar vi tänkt på är inga mer avancerade än några clowner och enmputsräka kanske. Men hur många clowner kan man ha i denna karstorlek?

Någon som kan länka till någon bra dimensionerad pump osv?

Tack för de snabba svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, säg att man bygger en intern sump då för enkelhetens skull och de fiskar vi tänkt på är inga mer avancerade än några clowner och enmputsräka kanske. Men hur många clowner kan man ha i denna karstorlek?

Någon som kan länka till någon bra dimensionerad pump osv?

Tack för de snabba svaren!

Absolut max 2st, på gränsen till ingen nästan :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...